7 januari Kuala Lumpur - Penang

Det är 9359 km och 7 tidszoner mellan Sverige och Malaysia, och undertecknad var på resande fot i drygt 25 timmar varav 19 timmar i stol.

Innan man sticker iväg så långt måste man planera en del. Och det handlar inte bara om vaccinationer och att anmäla resplan till UD via Sweden abroad. (http://www.swedenabroad.com/svensklistan)\n

Näe, jag pratar parering av jetlag, val av kläder för lång resa och lite trix på vägen som hjälper mot jetlag. För det går faktiskt att parera!

Tänkte ge dig några av mina tips som du kan ha nytta av i slutet av detta inlägg. Men först ska vi väl beta av dagen, va?

Frukosten serverades kl 06.30. Då hade jag ju varit vaken ett tag så jag var jättehungrig. När jag öppnade dörren såg jag något på heltäckningsmattan. En Sunday Times! Så trevligt att få en dagstidning, tänkte jag, men öppnade den faktiskt inte. Jag prioriterade att jobba under frukosten.

Jag klev ner till restaurang Kontiki och valde att äta en lokal frukost med pinnar, bestående av nudelsoppa med kyckling, blött bröd, vårlök och risnudlar toppat med ännu mer vårlök, gul lök och en chiliskiva plus färsk frukt. Jag åt så jag blev snorig och fick tårar som rann, efter att jag hade råkat ta chilin för vårlök i hastigheten. Den var stark kan jag meddela.

Efter dagens första mål gick jag upp och packade om. Jag hade ordnat att portiern skulle ansvara för min stora väska tills jag kom tillbaka på fredag. När man är borta fem nätter behövs bara en liten kabinväska, ju.

När jag var nere och pratade med receptionen, och tänkte passa på att boka extra hotellnätter, fick jag dels veta att det var billigare att göra på nätet, dels att jag fick skynda mig på eftersom det var kinesiska nyåret. Himmel och pannkaka. Det hade jag glömt, du!

När jag hade packat klart var det dags att bege sig ur på tur för att fräscha upp minnet och jag valde enklaste utvägen, Hop-on-hop-off-bussen, och fick en massa Javisstja-upplevelser.

Och under bussfärden letade jag samtidigt febrilt efter hotellrum på Federal på världens hotellsajter - för hotellets egen sajt blev lite väl dyr... Och hittade 3 nätter för under 1900 spänn inklusive frukost. Där hade jag tur!

Bussturen tog längre än planerat. Trafiken är inte att leka med här. Vi var ute nästan 3 timmar så jag fick ringa till hotellet och meddela att jag inte hann tillbaka innan 12 när det var utcheckning egentligen. Men det var inga problem. Jag fick en timme extra.

Ska vi köra lite bilder då? Here we go!

När jag väl var tillbaka på hotellet hämtade jag väskorna och sa farväl till rummet, inklusive garderobens morgonrockar och saronger samt kuddmenyn. Vi skulle ju snart återses :)

Som jag skrev igår, hade agenten sponsrat en bil till mig från flygplatsen till hotellet. Men transporten till flygplatsen idag fick jag ta på egen hand. Och visst, enklast och kanske snabbast eftersom det inte var rusningstrafik, hade ju varit att ta en taxi. Det skulle kanske ta en timme med lite tur. Men varför göra livet enkelt? Det blir ju så mycket roligare att åka kollektivt.

Sagt och gjort. Först blev det MRT, typ tunnelbana, till centralstationen. Där hade man ett plastmynt som biljett både när man gick in i tunnelbaneområdet och ut.

På centralstationen bytte jag till höghastighetståg, Kliaexpress, som går på räls uppe i luften, precis som du ser på bilden ovanför. Där var det en återvunnen biljett i hårdpapp fast med samma funktion.

Tyvärr ingen rolig sträcka så ni får inga bilder från den färden.

\n

Jag kom (även denna gång) tidigt till flygplatsen. Till råga på allt fick jag ett SMS på tåget, att planet var försenat en timme och en kvart. Men jag roade mig med att äta en bränd, mikrovärmd kycklinglasagne på Starbucks, att gå bort till Customer Care för att försäkra mig om att mina biljetter, som saknade mitt mellannamn och sa att jag var man, inte skulle vålla några problem när jag skulle till Bali och Kambodja, samt att promenera i korridorerna och jaga Pokémon.

Till slut kunde jag boarda planet och en timme senare landade vi på Penangs flygplats. Agenten hade återigen fixat transport mellan flygplats och hotell. Jag skulle  bo på fem nätter på Rainbow Paradise Beach, samma hotell som jag sedan ska ta mina gäster till. Eftersom det var sent när jag kom,  kunde jag bara hälsa på receptions- och restaurangpersonalen. De andra fick jag besöka imorgon.

Jag blev tilldelad en tvårumssvit med dubbla balkonger, med utsikt över Tanjung Bungahstranden. Glömde ta kvällsbild över bukten. Den får ni i nästa inlägg.

Innan jag la mig beställde jag grillad champinjonbruchetta och ett glas rött. Servitören förklarade glatt att vinet det var från Australien, emedan jag insåg att vinkulturen här lämnade samma lucka som i övriga Asien. Här serveras nämligen rött vin Väl kylt. Aja. Det gick ner det med och straxt före midnatt intog jag horisontalläge för att ladda för morgondagen.

Och det var rapporten från dagen, det. Ska vi ta lite av Graubes långresetips nu då?

Börja ett par dagar innan
Anpassa tider efter det som komma skall. Förskjut dygnet med nån timme i taget. En timme är en tidszon. Kroppen klarar 3 tidszoner utan problem så i mitt fall räckte fyra dagar med "klockträning".

Att dricka mycket vatten hjälper också jättemycket. Speciellt resdagen. Det finns ju toaletter på flygplatser och flygplan. Tänk bara på att planera de besöken lite. Vänta inte tills det är kris för du kan få köa ett tag.

Tänk också på att för varje deciliter med alkoholhaltig dryck behöver du dricka dubbelt så mycket vatten för att hålla vätskebalansen i kroppen. Alkohol torkar ut...

Klädval för långa resor över 3h
Jepp, där går min gräns för resor i kläder som sitter åt. Det ska vara löst sittande klädval och lager på lager taktik. Jag valde chiffongbyxor nedtill, och linne, blus och poncho upptill. (Jag ville inte komma ner i träningsoverall till jobbet, men det funkar kanske om man ska på semester.)
Fötterna tendera att svullna när du sitter länge. Löst sittande strumpor behöver jag ha. (Folk brukar rekommendera stödstrumpor men det funkar inte på min kropp.)
Jag reser i skor som är lätta att ta av och på, och denna gång blev det dragkedjeförsedda stövletter, annars brukar jag ha promenadskor (Ecco) med kardborreband.

Packa handbagaget smart
Gör två delar. En väska med grejer du inte vill skicka, som du inte direkt behöver. En mindre väska som du kan ha under sätet framför dig med det du garanterat behöver under resan - necessär, ev klädbyte, vattenflaska, snacks, nackkudde, bekväm sovmask och hörselproppar. Eftersom jag är på jobb har jag även dator och mobil till hands. Många flygbolag (och flygplatser) har gratis Wifi numera så man kan ligga online hela tiden om man vill.

Blunda
Ta på mask och hörselproppar när det är dags att säga godnatt. Även om du inte sover effektivt kan kroppen säkert slumra till och du behöver sova under den tid det tar för dygnets timmar och ljus förändras. Och eftersom du nu är väl förberedd och har en bekväm flygplanstillvaro med ovan nämnda trix, kommer du kunna slappna av och gå in i sömndimman ganska säker :)

Ja, det var väl det jag kan komma på nu. Kommer jag på nåt mer lägger jag till på listan.
Sådär. Nu får det vara färdigskrivet. Dags för mig att omfamna måndagen den 8 januari hör på Penang. Vi ses!