15 maj - Solitud
Du kanske inte tror det men jag älskar verkligen att vara själv. Så från gårdagens gäng-aktivitet blev det aktiviteter på egen hand hela söndagen.
Vaknade fyra men bestämde mig att det var lite tidigt att gå upp. Jag hade liksom inget att göra. Inget som var planerat iallafall. Under frukosten vid fem-hugget, kom jag på att det vore ju jämrans bra om jag lagade till maten jag hade tinat under natten. Sagt och gjort. Tre rätter blev det innan klockan blev halv åtta.
Vaknade fyra men bestämde mig att det var lite tidigt att gå upp. Jag hade liksom inget att göra. Inget som var planerat iallafall. Under frukosten vid fem-hugget, kom jag på att det vore ju jämrans bra om jag lagade till maten jag hade tinat under natten. Sagt och gjort. Tre rätter blev det innan klockan blev halv åtta.
Trillade småköttbullar, wokade kyckling, lite lagom spicy och ugnsbakade dilltäckt lax simmandes i grädde.
Efter att ha kollat på lite motorsport bestämde jag mig för att jag kunde ju inte bara nöja mig med att ha lagat mat. Att slösa bort tid som man kan göra annat på går absolut inte an.
Tror det var en repris på Pit crew som jag såg...
Jag bestämde mig för att promenera från Charlottenborg till Bråstorp. Det skulle ta runt en timme. Det stämde ju inte alls - om jag inte ville simma över Göta kanal då, vill säga. För på Google maps visade man på en gångbro som inte fanns.
Lämnade Charlottenborg efter att ha lagt på autogiroanmälan till Stångåstaden.
Det blev ett kort stopp vid "min" ände av bron.
Och så var det det där med gångbron som inte fanns. Jag följde anvisningen på kartan till Göta kanals kant. Där stoppade jag och vände höger. Hade ingen som helst lust att simma över till andra sidan faktiskt.
På väg ner till bron som fanns i verkligheten, passerade jag ett monument. Det är tillägnat Kapten Otto Edvard Carlsund. Den sista ångbåten han konstruerade på Motala Verkstad var Nordstjärnan. Om jag har fått korrekta uppgifter stod hon klar 1842. (Läs gärna mer om herr Carlsund på http://www.motalamuseum.com/Charles/statyer/carlsunds.htm)
Denna flottbro från 1930-talet manövreras manuellt. Den är i trä och är bara till för fotgängare och cyklister. Förr i världen gick det en liten dragfärja över kanalen och för att åka över till andra sidan fick resenärerna betala 3 öre, därav brons namn: Treöresbron. (Gamla nyheter, vet jag. Har redan skrivit om denna bro tidigare här på bloggen. Men vissa saker tål att upprepas.)
En annan båt, Nordevall II (replika av hjulångaren som ligger på Vätterns botten) låg för ankar vid Motala verkstad för att under måndagen åka in i docka för iordningsställande inför säsongen.
(Vill du veta mer om hjulångaren? Surfa in på http://www.paddlesteamer.se/)
Torrdockan stod redo att ta emot Erik Nordevall II med vattnen på andra sidan dammluckan. Imorgon skulle skeppet ligga där på ställningarna.
Syrénerna blommade för fullt. Kändes väldigt mycket tidigare än förra året, då det också var tidigt.
Om blåbären har blivit pollinerade lär det blir hur mycket blåbär som helst i år.
Missade att ta tid men efter cirka 10.000 steg tog jag klivet in i Bråstorps köpcentrum och begav mig mot Ica Maxi, där jag hade planerat att handla lite.
Ja, ja. Ni vet hur det är. Man ska bara handla lite - och kommer ut med en kasse. Den här var dessutom TUNG med en massa måste-ha-grejer.
Nåväl, dagen var inte riktigt slut än. Jag fick nämligen plötsligt en VISION! För ett par dagar sedan bestämde jag mig för att jag inte skulle ta med sängarna. Jag kände att det skulle bli så himla trångt. Men idag fick jag en brilliant idé kände jag. Fram med ritningen och ja, jag är rätt nöjd faktiskt. Tror ta mig tusan att jag även får plats med min marockanska balkong, fast inomhus nu då hehe.
Kanske jag kan få plats med mina möbler iallafall. Jag gillar ju både mina sängar och balkongmöbler. De får iallafall flytta med mig initialt. Ångrar jag mig finns ju alltid Blocket :)
Kommentarer
Trackback