19 maj - Taggarna utåt

Idag kunde vi, på lugna vatten, åka ner mot Dubrovnik med en mellanlandning på Mljet.

Från hamnen vi står i Korčula, passerar vi ännu en hamn där bilfärjorna går ifrån

På vår vandring på ön Mljet hade vi sällskap av en spenslig katt - fram tills vi träffade ett par strävhåriga Vorsteh som vann maktkampen

Kanalen mellan Malo (Lilla) och Veliko (Stora) Jezero, som är saltsjöa

Kaptenen på båten som tar oss runt Mariaklostret älskar att berätta om livet på ön

Villor i byn som en gång var bebodd av fiskare och som nu mest används bara på somrarna

Ön med Mariaklostret (Benedektinerorden)

Idag kunde vi passera genom den trånga kanalen och se havet på andra sidan ön

Krigsmonument

Ramslök vars knopppar smakar någonstans mellan gräs- och vitlök

När Suez-kanalen var klar 1869 hade man samtidigt skapat en korridor för främmande arter in till Medelhavet och under de senaste årtiondena har cirka 900 nya arter anlänt, bl a den giftiga blåsfisken

Utsikt från en av höjderna på ön

Vi lämnade Mljet lite före de andra båtarna för att komma ner lite mer skapligt till Dubrovnik

Men en halvtimme efter oss kom de

Zig-zag-vägen är en promenadväg (ca 45 minuter) upp till fortet som man också kan ta linbanan (3,5 minut) upp till

När vi började närma oss Dubrovnik kom ett gäng delfiner, men inte så nära båten som förra gången

Himlen var täckt med moln fram till kvällen när det sprack upp och visade enbart blått

Vi hade lugnt vatten och kunde passera utanför muren idag så här kommer några bilder från det.

Bokartornet i förgrunden och Minčeta högst upp längst bak

Ett gäng kanotister var ute och paddlade

Revelinfortet med Pločetornet

Johannesfortet

Solen försökte titta fram

Den lilla fiskebåten med samma namn som vår barman, guppade vilt omkring trots att det inte var så höga vågor idag

Piratskeppet lämnade hamnen när vi kom

Och polisbåten kom

Vi tog en promenad bort till Konzum där vi spatserade runt bland hyllorna för att sedan skiljas åt fram till middagen på båten.

Kroatienreggad vädligt kvinnlig båt med två rattar ;)  men vi hoppas att den har lite mer motor än den lilla aktersnurran till vänster

Jag gick inte direkt tillbaka utan passade på att ta en omväg hem. Det blev en trevlig promenad.

När jag promenerade hemåt på bakgatorna passerade jag en mur som gjort mycket för att slippa påhälsning

Jag hittade en trappa ner mot hamnen men valde att fortsätta upp i samhället

Och på vägen fann jag fantastiska Passionsfruktblommor fulla med bin som kröp omkring och samlade nektar

Och buskar som hittat en plats i murar

Etter en stund hittade jag en trappa till som slutade med ett valv så där gick jag ner - och kom ut nästan mitt emot båten

Efter middagen intog jag horisontalläge och laddade för tisdagen som skulle tillbringas i Dubrovnik!