4-6 juli - Äventyret Far & Flyg

Det är ju så klart nödvändigt att göra ett samlat inlägg från Eltons och mitt äventyr. Han har länge velat följa med mig till jobbet och flyga. Och det fick bli en variant på det. Jag bokade flygbiljjett tur och retur Köpenhamn från Linköping med huvudmål Den blå planet och det blev Äventyret Far & flyg. Så himla roligt! Det var som äventyren när barnen var små! Häng med i bildtexterna, vettja!

Fredag: Allt startade med att jag levererade Naimas blå resväska för hennes framtida äventyr. Vi hann leka en stund men snart blev det dags att säga Hej då till pappa och Lillasyster (som blev lite ledsen när vi gick). Elton och jag fick vänta en stund på taxin nere på trottoaren men snart kom vår bil där en barnstol väntade.

Först hade jag tänkt att vi bara skulle ha handbagage med oss men jag ångrade mig på morgonen. Inte kan vi väl flyga utan att checka in bagage?!?! Nej, det är omöjligt! Så Elton fick visa pass och biljett och fick ett boardingcard såsom sig bör. Och iväg for bagaget. Nu har jag ju lite tur för på Flygplatsen har jag två f d skolkamrater och Charlotta ordnade så Elton fick se var bagaget tar vägen - ut i bagagerummet och upp på en vagn. Dessutom fick förstegångsresenären en klubba (och så fick jag en också).

Planet var inte fullt och det var nog affärsmän och -kvinnor allihop som var med. Och där satt vi med våra klubbor i munnen och väntade på att få starta. Först var det säkerhetsgenomgång och Elton tyckte det var lite kul att titta på bladet för mer information. Och så var det ju det här med säkerhetsbältet... att man får ta av sig det när skylten släcks. Det var ju lite spännande förstås, för i bilen måste man ju alltid ha bältet på sig. Jag passade på att berätta om gropar i luften, att det är precis som gupp på vägarna ibland.
Så var det dags att starta! Och lite gropigt blev det. Känslan är ju lite som att åka karusell, det kittlar i magen. Både spännande, läskigt och kul på samma gång. Och tänk att man kan flyga ovanför de fluffiga molnen!

Köpenhamns flygplats är stor. Så stor att det finns rulltrappor och rullband för att man ska kunna ta sig fram snabbare. Vi testade alla! Men vi köpte även en gigantisk Kinderäggubbe med 7 ägg i.
Det här med att göra saker snabbt med en fyraåring funkar inte alls. Allt går liksom väldigt långsamt, va. Så när vi skulle hämta vårt bagage fanns inte vårt plan längre med på monitorn över bagagebanden. Vi fick därför gå till SASinformationen för att höra vart det kunde ha tagit vägen. Först fick vi leta bland en massa annat kvarglömt(?) bagage men så såg de att det nog låg kvar på Band nr 5 som hade varit linköpingsflygets rullband. Och visst åkte de omkring där! Lyckan över återföreningen var total!

Med varsin väska tog vi Metron en station och letade sedan upp vårt hotel Ocean där vi skulle tillbringa två nätter. Det låg i ett bostadsområde med en trädgård och rummet var mer som en lägenhet med ett stort rum med soffa och två sängar, en hall med garderob och ett badrum. Det blev så klart lite lek före vi gick ner till hamnen (bilder nedan) och efter hamnen blev det mer lek och ett videosamtal med mamma och Lillasyster innan tandborstning och horisontalläge.

Det var en kort promenad som blev så där lite extra spännande. För i parken innan hamnen står en märklig staty som vi inte kunde se vad den föreställde så vi bestämde oss för att det var ett rymdskepp.
Hamnen ligger nära flygplatsen och vi fick se många flygplan gå ner för landning den är kvällen. Det gjorde vår middag, som för Eltons del bestod av vanliljglass med chokladsås och apelsinjuice som han blåste bubblor i, lite mer intressant. Efter att ha tittat på båthus och båtar och gått på träbryggor så vände vi hemåt, mätta och glada.

Lördag och besök på den Blå planet väntade. Så först blev det frukost och på det lite spel. Jag laddade ner ett Dionsauriespel på plattan och det blev helgens digitala spelhöjdpunkt, att gräva efter dino-ben.

Den blå planet skulle du och jag kunna gå igenom på kanske en timme. Med en fyraåring kan man räkna med att det tar runt fyra. Man springer fram och tillbaka och tittar på alla fiskar och skaldjur. Naturfilmen såg vi fem gånger, Grottan (som bara barn kan gå in i för det är så lågt i tak) var vi tre gånger - och jag satt utanför medan det lektes och vilades lite. Regnskogen var vi i två gånger. Vi tittade också på när fiskarna matades i tanken med hajar och rockor. Vad var då favoriterna? Hajarna, filmen, grottan och två sötvattenkrabbor som slogs om revir. Och hajspelet som vi gick och köpte i butiken det sista vi gjorde.

Efter Den blå planet bestämde vi oss för att gå till stranden och bada. Det var en bit att gå förbi hamnen och det är sandstrand så vi hade sand överallt när vi kom hem. Men det badades med puffar, badring och presenten från Kinderägg, nämligen en liten uppblåsbar surfbräda. Och vi fick se en manet som strandat på sjögräset intill strandkanten. Det var emellertid inte så varmt i vattnet så den lille mannen hackade tänder ganska snart och ville bli omvirad av handduk och var ganska redo att gå hem när klockan straxt före fem. Och då blev det balansgång på bjälkarna längs kajen.

Nu skulle vi ju ha middag den här dagen också och idag tog vi Metron in till Ströget där vi såg McDonalds ganska snart. Det är väl kanske inte så svårt att gissa vart vi hamnade. När vi stod där i kön och väntade på vår tur kom en av de anställda ut med en ballong till Elton och den var med oss hela kvällen sedan. Den oranga Happy meal-draken fick också följa med till hotellet.

Efter McDonaldsbesöket och innan vi gick in på hotellet gick vi ett varv runt hotellet. Där hittade vi ett körsbärsträd fullt körsbär. Gott tyckte jag. Inte gott, tyckte Elton. På kvällen tyckte Elton att det var roligare att leka än att sova. Så det slutade med att jag gick och la mig och Elton hade Picnic bland kuddar och filtar och tittade på videos på mamma och Naima. Jag tror han hade liiiite hemlängtan.

Söndagen kom och det var dags för oss att vända hemåt. Vid SAS incheckningsdisk fick vi våra bagagetaggar som vi satte på våra väskor, och boardingkort som vi stoppade in i våra pass. Efter det gick vi till scanningen av bagaget och fick ännu en gång se hur våra väskor försvann. Efter säkerhetskontrollen blev det lite shopping och två nya Kinderägg (ja, Eltons var uppättna), ett till Naima och så ett till Elton själv.
Med tiden på Den blå planet i minnet bestämde jag mig för att det kunde vara bra att vara på Kastrup tre timmar före- och det visade sig klokt. Det slutade ändå med att jag fick be Elton att äta sin röda korv i farten för att hinna bort till gaten innan den skulle stänga hahaha. Ja, nog tar det lite längre tid allting.
Med Eltons nyinköpta och nya favorit, hajspelet, i handbagaget blev det lite spel och vi delade på en kladdigchokladmuffins i halvlek.

En timme senare och lite genomgång av Memoryspelet som Elton fick av flygvärdinnan, landade vi på Linköpings flygplats där vi vinkade adjö till planet. Vi fick våra väskor och en av flygplatsens anställda var lite busig och satte Elton själv på bagagebandet som fick en liten åktur som avslutning. Utanför i väntsalen satt Mamma Milla och Lillasyster Naima som båda hade längtat efter Elton. Elton själv hade mycket att berätta under det att vi gick mot bilen som skulle ta den lilla familjen hem till sig.
Jag blev avsläppt på centralstationen och kunde ta pendeln hem ganska snart och med detta så var ju Äventyret Far & Flyg slut. Och som du säkert kan se på bildena så var det en lyckade weekend!