16 juli - Rolig och solig dag!

Idag var det avresedagen och SAS har gett oss flygtiden 18.45 vilket innebar att vi hade sju hela timmar att disponera till vad vi ville. Jag vet inte varför flygbolag plötsligt skiftar tider men jag är säker på att det finns en logisk förklaring som jag inte känner till. För mig gäller det bara att vara flexibel. Eftersom vi hade fått kvällsflyg hem fick vi en extra dag i Split som vi annars inte skulle ha haft :) *

Jag hade tidigare i veckan gett lite förslag på vad man kunde hitta på och efter den guidade turen igår gav jag lite fler tips för att ge ytterligare några vid bagageutlämningen. Några valde att gå ner till stadsstranden och tillbringa hela dagen där med tillgång till sötvattendusch - något som verkade vara kanske den bästa idén idag när det var 31 grader i skuggan. De flesta valde dock att vandra i Split på egen hand.

Som vanligt hade jag berättat vad jag skulle göra och några valde att följa med mig. Här är lite av vad vi fick se och uppleva tillsammans!

På marknaden var det full kommers. Vi provsmakade bland annat ost och en var så god att jag planerade att köpa. Det var bara det att hon stängde klockan 14 och då befann jag mig på annan plats och hade helt glömt bort det.

På väg till marknaden stötte vi på en grön buss. Det visade sig att det var en Hop-on-Hop-off-buss som startat turer! Det var ju lite kul och vi bestämde oss för att haka på. Vi köpte biljetter för 70 Kuna och snart satt vi på en halvöppen buss ut på äventyr i 45 minuter med engelsktalande lokalguide!

Vi lämnade hamnen och åkte vidare med stranden där några gäster låg och solade.

Bačvice är Splits stadsstrand som delvis består av sand men här ser du betongdelen. Att hyra solstol kostar 40 Kuna för en hel dag. Du kan också få privilegiet att se en match Picigin (en slags vattenpolo som spelas på grunt vatten sedan 1908, en sport som man har världsmästerskap i sedan 2005).

Här är man övertydlig med att, står man vid förbudsskylten bogseras bilen bort.

Splits bilbiotek

Stadion Park Mladeži stod klar 1950. Den tar 4075 åskådare och är än så länge hemmaplan för fotbollslaget RNK Split (man planerar bygga ny). Just nu är det utemöbelexpo utanför.

En av Split populära parker

Poljud stadium, byggd 1979 och tar 35 000 åskådare. Här gick Europas kanske största musikfestival, Ultra Europe, av stapeln för andra året i rad i dagarna. Många av ungdomarna som varit där såg vi senare på flygplatsen på väg hem till sina hemländer.

Vi fick åka genom Marjantunneln som är nästan 900 meter lång.

Jag blev lite sugen på att besöka Arkeologiska museet (bilden). Det grundades redan 1820 och de flesta föremålen kommer från Salona (Solin). Du hittar även en stor samling av antika och medeltida mynt och ett bibliotek med ca 30.000 böcker om arkeologi och historia här. Superspännande, men jag bestämde mig för att gå till Stadsmuseet istället.

Huset där någon känd fotbollsspelare bott till nyligen och fått ett par miljoner Euro för det. Har dessvärre glömt hans namn...

Meštrovićmuseet invigdes 1952 i byggnaden som skultören Ivan Mestrovic byggde 1931-1939 och bodde i fram till andra världskriget. I galleriet hittar du den största samlingen av Mestrovic konstverk av marmor, sten, trä, brons, oljemålningar m m och i parken står hans bronsskulpturer.

Ja, nog har Kroatien lite roliga vägskyltar alltid. Du har redan sett några. Här har du en Varning för fotbollsspelare!

Du får anstränga dig lite för att se eremitboningen från 1400-talet i berget (i höger övre hörn typ). Hit upp har man pilgrimsvandringar för att hylla de romersk-katolska helgonen Hieronymus (Jerome) och Cyriacus redan sedan 1200-talet. Inte långt därifrån ligger fortfarande en liten kyrka tillägnad St. Nicholas fr samma århundrade och en judisk kyrkogård från 1500-talet.

Marjan, som kallas Splits lunga är härligt grön och nog längtar man efter att få promenera i skogen.

Även här, där det växer Aleppotall, är det 24-timmarsbevakning mot bränder.

Marjan är Splits största rekreationsområde med härliga stränder och möjligheter till olika friluftsaktiviterer.

Härifrån har du utsikt mot Trogir, tvärs över bukten.

Jag fick syn på det lilla tåget, som visade sig vara två olika tåg. Det bestämde jag mig för att åka lite senare. Det ena tåget gick bara till stränderna i Marjan och det var ju inte så intressant idag. Det andra skulle ta mig upp på toppen av Marjan. Perfekt, ju! Jag satt därför lite senare i gassande sol vid Republikens torg i 40 minuter innan jag gick bort till havet och palmskuggan vid busshållplatsen. Där väntade jag ytterligare tjugo minuter (ja, för absolut INGEN visste tidtabellen, varken kiosker eller butiker i närheten) och när tåget äntlingen kom, då visade de sig att nästa tur var tre timmar senare (kl 17). Hur ironiskt var inte det? Jag ska satsa på turen, som tar 80 minuter och kostar 70 kuna, kl 13 nästa onsdag istället.

Infarten till ett av Titos många sommarhus.

Efter bussturen tog vi en promenad på Marmont.

Bussturen var klar straxt efter elva så vi hade turen att få besöka en livlig fiskmarknad.

Kött säljs inte ute utan i små butiker. Du hittar dem dels runt grönsaksmarknaden vid hamnen men också runt fiskmarknaden. Det är synd att man inte har tillgång till kök...

Jag hoppade in i Pandorabutiken och köpte kryssningsbåten som jag varit på väg att köpa ett tag. Den gör sig bra tillsammans med flygplan, pass och resväska. (Jordgloben sitter numera på Pandorahalsbandet.)

Efter en god lunch skiljdes vi åt och jag fortsatte min Splitvandring som slutade med Stadsmuseet, delvis för att jag ar i desperat behov av toalett. Då tänkte jag att jag lika gärna kunde förena nytta med nöje och hamnade där.  Det ligger i Dioclatianus palats och jag var ändå på väg mot bagaget.

Järnporten med klocktornet från 1400-talet med 24-timmarsklockan till vänstern och St: Domnius kyrktorn från 1100-talet i bakgrunden - taget från Folkets torg.

Konstverk? Det är iallafall taget från ett av fönstren på Splits stadsmuseum.

Och jag var ju så klart tvungen att fota gargoylen på museets gård innan jag gick därifrån.

Efter att ha mött upp gäster och hämtat ut vårt bagage, fick vi vänta en liten stud på vår minibuss som sedan körde oss till flygplatsen där vi checkade in. Jag gick upp och satte mig på kafeterian bland ungdomar som låg och sov på golvet eller satt och pratade. De flesta verkade rätt trötta och då kände jag att jag också var trött.

Roligast på flygplatsen idag: Absolut vodkas Gräpevine - intressant stavning, eller hur?

Efter en god laxsallad tog jag en kvarts tupplur och kände mig sedan redo att landa på svenska mark - i shorts och kortärmat för första gången någonsin. Det var nästan lika varmt i Sverige som i Kroatien! Galet, va?

Jag blev av med mitt pass i passkontrollen till min stora sorg. Varför får du veta i nästa inlägg, för att göra det lite mer spännande. Men jag hade hoppats få behålla det som minne...

Jag skippade hamburgare den här kvällen. Jag hade tidigare på dagen köpt en mini-Calzone vars fyllning fick tjänstgöra som middag på Ibis Styles innan jag stupade i säng till frukost nästa dag då resten av hemresan skulle starta kl 07.30.

Trafiktornet på Arlanda välkomnade mig vid Hållplats No 7 där jag blev upphämtad.

*Jo, det var ju det här med vår Bonusdag i Split
Så här är det: När vi får morgonflyg brukar vi ha cirka två timmar (för att hinna äta lunch om man vill) i Split innan vi seglar mot Trogir kl 13, där vi har guidade tur på kvällen straxt före middagen som serveras på båten.
Kommer vi med förmiddagsflyg seglar vi till Trogir direkt vid ankomst till båten (ca kl 15.30), äter sen lunch ombord och har guidad tur, också i anslutning till middagstid som då är på egen hand.
Nu i juli kommer vi med eftermiddagsflyg och får åka buss från flygplatsen till Trogir istället. Vi kommer fram till båten lagom till middagen på båten. Den guidade turen ligger då tidigt på morgonen dagen efter. På avresedagen är vi bokade på kvällsflyget 18.45 och har därför en extra dag i Split och kan hinna med mer än vi annars har möjlighet till. Ja, du ser ju fotona själv och vet hur mycket jag hann med idag, som jag inte hunnit tidigare!