23-31 juli - Hela kryssningen i ett inlägg

23 juli - Trogir by night

SAS har ju ändrat sitt Split-flyg till 15.05 från Arlanda. Det betyder att vi landar 17.55 och åker direkt (15 minuter) till Trogir. Där kliver vi båten och har säkerhetsgenomgång, blir serverade middag och går sedan en tur på stan om man vill. Här är några kvällsbilder.

En marionettdocka skakade loss till musik på Riva.

Vid Kamerlengofästningen hoppade man studsmatta för fullt.

Markustornet var vackert upplyst.

Vi promenerade runt hela byn (d v s kanske en kilometer) och över till fastlandet där vi gick lite på marknaden. Där köpte många av oss Kroatiens godaste rödvin, Dingač. Innan vi gick över bron tillbaka till ön köpte jag mig en färskpressad apelsinjuice och med den i handen vände vi tillbaka mot båten. Det var bara det att bakom Johannes döparens kyrka missade jag ett hål i marken och stöp väl framåt med följden att juicen hamnade på underarmen och mitt högerknä fick sig ett skrapsår som inte är okej än (6/8) trots salta bad och penicillinsalva... Så det kan bli, du!

24 juli - Trogir by day-Skradin-Krka-Zlarin

Vi vaknade tidigt i Trogir. Det var dags för guidad tur kl 09.00 nämligen. Danica och jag tog vår lilla promenad i den lilla staden innan vi seglade iväg mot Krka. Här är lite bilder från morgonpromenaden.

Idag var det inga som helst problem att komma vidare från Trogir. Vädret och vågorna var på vår sida. Det blev bad ifrån båten på ön Zlarin innan vi passerade Šibenik på vår väg upp mot Skradin. Här bytte vi till flodbåten som tog oss upp mot Krka där vi tog den underbara promenaden runt Travertinen (det där vattenmassesystemet jag har berättat om tidigare). Försökte hitta några nya vyer och det här är vad jag fann idag.

På kvällen kom vi till Zlarin och vi valde att äta på båten allihop. Och efter det tog vi en promenad i byn innan vi vände tillbaka för att inta horisontalläge eller ta en drink i baren – och/eller spela kort. Jag har inte spelat Skitgubbe sedan jag jobbade inom industrin (slutade där 1995) så det blev repetition av reglerna först. Jättekul!

25 juli - Zlarin-Hvar

Frukost 8. Och sedan bar det iväg dryga 6 timmar mot Hvar. Vi hade ett längre badstopp på vägen eftersom vi ändå inte fick komma in i hamnen förrän efter kl 17. Vår guidade tur var inte förrän klockan 18 så vi behövde ju inte stressa direkt.

Idag blev det bläckfisk vilket jag egentligen aldrig äter men vår kock Filip han kan det här.

Jag är fortfarande besviken över att dessa murar och formationer inte är från Illyriernas tid utan från modern tid och enbart för att göra plats för odlingar. Det hade ju varit så mycket mer spännande om det hade varit illyrierna som byggt det!

Alltså,man kan bara inte låta bli att bada i 25 grader varmt vatten!

Efter den guidade turen i Hvar gick jag och min kollega, Tina, och åt middag ihop. Det var lite kul att umgås med en kollega för en gång skull. Det kändes väldigt lugnt och bra. När jag kom tillbaka satt gästerna med kortleken framme och idag spelade vi långt in efter midnatt. Så roligt var det!

26 juli - Hvar-Korčula

Ännu en fin dag med strålande sol och ett längre badstopp eftersom vi inte fick komma i hamn i Korcula före fem. Vi fick celebert besök på badtrappan av en Scolia soror (Hårig blomgeting (blomfluga), troligtvis en hona för den var cirka 4 cm lång. Den kan stickas så det kanske inte är djuret man klappar direkt. Det intressanta i sammanhanget tycker jag kanske är, att det är en typisk insekt i Australien och det står ingenstans om att den finns i Kroatien...

Här kan du läsa mer om denna vackra insekt.

Det börjar bli normala vattentemperaturer i Adriatiska havet.

Jag tog inga bilder på den guidade turen. Tyckte inte jag såg något utöver det vanliga, och det vanliga har ni ju redan sett... Likaså från vinprovningen som vi alla gick till.

27 juli - Makarska-Kaptens middag

Vi kom till Makarska på eftermiddagen och gick på promenad direkt, som vanligt. Det blev jordgubbs- och blåbärsinköp på marknaden som sedan serverades till frukosten dagen därpå.

Kroatiska jordgubbar och bosniska blåbär går inte av för hackor.

Idag var Malakologiska museet stängt så det blev ett stopp på klostergården och i kyrkan istället. Vi måste ha haft en himla tur att det var öppet förra veckan!

Kolla in dessa kraftiga blommor på det jag trodde var en Törel men nu inser jag att det är en Kaktus (Töreln - släktet Euphorbiaceae - har små, små blommor). Hoppas den har slagit ut lite mer till nästa vecka!

Vindruvorna börjar bli mogna på rankorna.

Ibland kan graffitti vara riktigt vettig, eller hur?

På kvällen var det Kaptens middag som vanligt. Så uppklädd till tänderna blev det veckans höjdpunkt med mat, sång och musik. Och den här kvällen fick vi nästan tävla om att få höra vår musik eftersom det var ganska fullt med ungdomskryssningar runt oss.

Och så klart var Toms och Dominiks familj med under kvällen. Elena spelade "Blinka lilla stjärna" på fiol och vi sjöng med allihop så gott vi kunde!

Och som som vanligt sjöng (fr hö) Rade och Tom låten med "Mare, Mare...", denna afton tillsammans med Dominik. Den låten får jag höra åtminstone varannan dag i olika sammanhang. Snart får jag nog ta reda på vad den handlar om.

28 juli -Sumartin-Bol

Vi lämnade kajen i Makarska kl 9 och styrde fören mot först Sumartin, sedan mot Bol.

Vi lämnade ett tyst Makarska

Vi visade gästerna varvet i Sumartin...

... och visade Selca som är en liten by på kullen straxt ovanför Sumartin. Den råkade illa ut 9/8 1943 när italienare brände ner byn (och ytterligare 6 på ön Brač) och har faktiskt haft svårt att hämta sig så idag bor bara runt 1000 invånare här.

Det blev ett längre badstopp idag, i den här härliga bukten.

De som ville smaka blev bjudna på grillade sardiner. Själv avstod jag glatt. Äter ju inte gärna saker med små ben i.

På eftermiddagen kom vi till Bol och besöket startade med att åka bort och tjoa vid Zlatni Rat, precis som förra gången. Det är så barnsligt så det är kul och det roliga är ju att alla hakar på!

Hittade den är vyn idag med Agave, vinrankor och olivträd. Visst ser det lite fint ut?

Det var ganska blåsigt så det gick bra med vindsurfing, paragliding, parashuting och allt vad det heter.

Under statypromenaden upptäckte jag att någon hade huggit huvudet av den lilla stenflickan. Skandalöst! Till vilken nytta gjordes det?

På vägen till Zlatni Rat fick jag för mig att jag behövde en sarong - och köpte en som jag använde efter badet. Kanske inte så snyggt med gympadjor till men aja, det fick gå det med.

Det har slagit upp åtminstone två massagestationer längs med stranden. Jag tror minsann att jag ska anlita någon av damerna här nästa vecka. Det var länge sedan jag gick på massage!

På kvällen gick jag ut på egen spatsertur och kom hem glatt med både grillkryddade sötmandlar och en ny italiensk tvådelad blus i smaragdgrönt. Däremot gick jag på en restaurang som jag inte kommer gå tillbaka till. Kastil heter den och den ligger en trappa upp med jättefin utsikt från en terass. Men maten var väl så där och betjäningen likaså och till råga på allt påpekar servitören när han till slut kommer med räkningen att det inte inkluderar service. Alltså sånt är bara så dåligt. Men han är väl kanske van att turister inte dricksar som de ska. Men nej, dit kommer jag inte gå tillbaka. Jag provar någon annan nästa vecka. Eller så går jag tillbaka till Moby Dick ;)

29 juli - Bol-Milna-Split

Sista kryssningsdagen som innefattade en extra visit i Milna med promenad där medan man tankade båten. Det blev lite bilder därifrån så varsågod.

Vi hade ett lite längre badstopp även idag och denna eftersmiddag kom en ny insekt på besök till en av gästerna. Jag har dessvärre inte kunnat artbestämma den så vet du, släng iväg en kommentar gärna.

Vi kom till Split sen eftermiddag och hade sedan den guidade turen innan det blev middag på Brasserie on 7 med glada återseenden och fantastisk mat.

30 juli - Avsked Split-Arlanda

Utcheckning klockan 9 som vanligt och idag fick vi tacka av besättningen på kajen. Och jag fick dem och hoppa för gruppbilden (nåja, Darko och Ante fuskade).

Rade undrar nog nyfiket på vad det är i den lilla prasselpåsen. Och ja, det glömde jag ju ta kort på men det får jag göra nästa gång. För jag har hittat en butik som säljer små snaps/shotglas med fiskmåsar på. Vad passar väl bättre än att lägga dricksen i ett sådant till besättningen på en båt med namnet Seagull???

Efter avskedet hade vi så sex timmar till förfogande i Split. Lätt förbrukade timmar. Så vad gjorde jag? Jo, förra veckan hade jag ju bestämt mig för att åka det lilla tåget upp till toppen av Marjan. Det var bara det att det var riktigt oväder på G och uppenbarligen hade man ställt in det. Jag och några gäster gav upp vår väntan efter två timmar. Fast det kändes bara som en timme för vi hade väldigt trevligt ihop där vi satt på två betongplintar.

Nej, det blev ingen tågfärd till Marjan idag. Men kanske NÄSTA gång!

Ett barn och pappa lekte med drake. Det var länge sedan jag såg det.

Tog en annan promenadväg runt Split idag och hittade den här fina gården.

Men regnet hopade sig till och från. Jag fick ta upp (och ner) min regnponcho totalt tre gånger under dagen. Varmt och fuktigt var det alltså.

Ja, nog finns det många speciella fasader i Split, alltid.

Besättningen trodde inte de skulle kunna åka iväg till Trogir idag pga av Jugovindarna. Men så fattade de beslutet att försöka tillsammans med de andra kryssningsbåtarna. Och, ja, de kom iväg fast det var ett äventyr att ens komma ut från kajen. Jag kom precis lagom för att se skådespelet  och vara med och skrika till förbipasserande att de skulle hålla säkerhetsavstånd, för det kunde ha slutat med att fören rammat kajen. Men har man proffsig kapten och besättning så klarar man det mesta i sjöväg. Min kollega hade dock berättat för en annan kollega att det blev en gungig färd 1,5 timme till Trogir.

Eftermiddagen rusade iväg och snart hade vi hämtat ut bagaget från förvaringen och åkt buss till flygplatsen.

Jag och gästerna sa Hej då till varann utanför glasdörrarna och skiljdes sedan åt. Jag började med att besöka damtoaletten på övre plan för att sedan passera genom säkerhetskontrollen. Straxt efter passkontrollen satte jag mig ett ögonblick och inväntade att vår avgångstid skulle närma sig.

Sedan tog jag rulltrappan upp och upp till gaten.

Vårt plan var lite försenat på grund av oväder på Arlanda som hade fått stänga en timme, fick vi veta av vår kapten.

Sedan fick vi vänta lite på vår tur då det blivit kö på den lilla flygplatsen i Split.

Sedan var det bara att bo in sig. Fram med dator, vattenflaska, uppblåsbar kudde, mobilen med laddningskabel och slutligen kreditkortet. Nu var det väldigt länge sedan jag hade svenska kontanter. Jag tror jag såg några för ett par månader sedan.

Och iväg kom vi...

... guppandes över åskmoln.

Idag blev det rostbiffsallad men den var så där, tycker jag.

Vi kom till gate 39 på Arlanda flygplats en halvtimme senare än planerat men det var ju ingen fara. Jag hade ju ingen speciell tid att passa. Men vet du. De har installerat rullband där borta. Dessa testade jag så klart!

Och efter att ha ringt till Ibispersonalen blev jag hämtad "hem" till hotellet. Ja, det känns faktiskt så. Jag bor ju faktiskt en till två nätter i veckan där just nu.

Med fotot från hotellrummet är det slut med kryssningsinlägget. Väl mött i nästa som är från svensk mark ett par dagar.