31 dec - Nyårsafton på Sky City

Jag tog med mig gäster till flygplatsen och åkte sedan hem med dem. Det var dags för Visumresan till Arlanda flygplats där jag hade rum på Sky City. Skulle alltså slippa gå utanför dörren vilket nog var tur. Mina gympadojor är det hål i rakt igenom och jag har ju bara sommarkläder!

Resan ner blev himla trevlig. Blev serverade tre små ostbågspåsar av en av värdinna och fick två skivor knäckebröd av en annan. Rena himmelriket! Och inte nog med det, alla resenärer blev bjudna på ett glas mousserande vin för att fira nyåret!

Jag landade på Arlanda 19.40. Snön yrde och det var oväder på gång, hade Kapten Leif Johansson berättat. Jag hade bestämt mig för att gå runt på Sky City och shoppa lite torrvaror. Var sugen på en påse ostbollar och ett paket knäckebröd. Therese ville ha Julmust så det fick jag ta efter säkerhetskontrollen, tänkte jag.

Men... INGENTING var öppet!!! Ni må ju tro att jag blev besviken! Jag passerade pressbyrån... restauranger som jag hade hoppats ta något litet att äta... bokhandeln där jag tänkt köpa en pocket till hemvägen... Ja, ALLT var stängt! Och mina tuggummin till barnen som jag hade tänkt skicka hem, kom jag hem med till Agadir igen. Det fanns ju ingenstans att köpa jiffypåsar och frimärken!

Jag gick till bankomaten. Den skulle jag väl kunna få något ur iallafall. Ja, ra. 2000 kronor! Det var maxbeloppet för dagen. Fick satsa på ett besök imorgon igen då...

Det fanns ingen annan råd i dessa depressionstider än att ta en cigarett utanför dörren innan jag med sorgsna steg gick upp till Radisson Sky City där jag checkade in och frågade om de hade någon restaurang öppen.

Det hade de - Stockholm Fisk! En liten obillig restaurang utanför hotelldörren. Där tog jag en Toast Skagen och ett glas vitt vin för 239:- Som hittat!

Fast två positiva saker infann sig under restaurangbesöket. Jag reste ju själv och skulle ha ett bord för en. Servitören tog då en stol för en ung tjej som satt ensam och satte mig jämte ett par. Men då tänkte jag - varför inte fråga om HON ville ha sällskap på nyårsafton. Det ville hon. Så vi sammanstrålade på varsin likadan maträtt.
Hon hette Jenny, var 20 år fyllda och skulle till Phuket dagen därpå på Bartenderutbildning nästan en hel månad och tänkte sedan resa runt lite i Thailand. Vi hade jämrans trevligt.
Vi gjorde sällskap till hotellreceptionen för att höra var rökrummet var någonstans och fick till svar "utanför". Så det var bara att göra slag i saken och sticka ut huvudet i snöyran och -7 grader igen.

Efter detta blev det hotellrummet och prata med Martina, Milla och Per och önska gott slut och gott nytt. Därefter intog jag horisontalläge och jag hade beställt väckning så jag skulle hinna käka frulle.