1-8 september Teneriffa med Milla, Elton och Naima

Teknik är spännande. Använde min telefon för att ta bilder rätt så mycket i början av resan. När jag dag fyra fick ett MMS med en massa bilder som min telefon inte ville ladda ner, valde jag att starta om den. Och vips, försvann varenda bild jag hade tagit efter den 31 augusti! Men jag får stå mitt kast. Borde ha begripit att telefonen talade om något för mig, eller hur?

Men jag hade med mig både undervattenskameran och kompakta systemkameran så det blev lite bilder ändå :)
Här kommer de!

1 september På höga höjder

Avresetiden var satt till förkvällen vilket gjorde att vi åkte upp samma dag. Självklart blev det tågförsening men eftersom jag hade bokat tåg för att ha god marginal var det inget problem.

Vi landade mitt i natten på Teneriffa. Åkte direkt till hotellet Sunwing Fañabé Beach i Playa de las Américas. Incheckningen tog jättelång tid men till slut fick vi vår nyckel och kunde vandra (en lång väg) till rummet för att sova.

2 september - Svart strand

Vi bestämde att vi skulle vara nära hotellet idag, även om det inte betydde att vi skulle stanna vid poolen. Nej, vi spatserade ner till stranden cirka 200 meter ner.

Det är inte ljus sand där utan svart, som kryper in i kläderna. Badkläderna blev förstörda med det samma. Jag har ju svart bikini så det syntes inte på min dock.

I sista stund hade vi valt All-inlcusive. Det är smidigt när man har barn. Det var även smidigt för oss vuxna eftersom vi drog iväg två dagar i hyrbil och kunde utnyttja rätten till mellis. Så (nästan) varje dag blev det lunch och middag med en mellanlandning på rummet då och då.

Vi hade en stor balkong där vi enkelt kunde hänga ut badkläder och handdukar. Däremot var det hög luftfuktighet så det var inte helt torrt dagen därpå, men det kunde vi leva med.

Utsikten över Teide från vår balkong var ibland helt magisk.

3 september - Poolhäng

Den här dagen blev det poolen nästan hela dagen. Barnen ville en sväng in till Lollo och Bernie-klubben (7€/barn) innan lunch och Milla och jag kunde koppla av 1,5 timme. Det kan bli rätt intensivt med två icke-simkunniga som vill vara i alla bassängerna.

I klubben får man skriva in sina barn- och kvittera ut dem. Väldigt bra ordning, måste jag säga.

Och efter klubben blev det lunch och ännu mer bad.

4 september -  Teide i hyrbil

Klockan 9 fick vi vår bil - och hjälp med att montera bilstolarna. Därefter bar det iväg upp på vulkanen.

Teneriffa är rätt så vackert. Men om jag skulle vilja åka tillbaka är lite tveksamt. Det är en rätt liten ö... Fast vilse kan man åka. Det skulle visa sig när vi skulle åka ner och bada på hemvägen. Vi kom aldrig ner till någon strand. Det blev istället bad på vår egen innan det blev dags för middag.

5 september - Besök på snorlekstrand

Vi hade bil även idag och det blev bestämt att vi skulle åka iväg till en strand som vi blev rekommenderade med bra snorkling. Och det var den här kvällen som mina bilder försvann från mobilen. Fotona du ser fram till idag är alltså enbart när jag har haft de andra kamerorna med mig.

Snorklingen var väl inte helt vad jag är van vid. Rätt så dålig sikt och inte så många spännande fiskar. Men det är ju alltid roligt att snorkla. Jag försökte motivera barnen att prova men det var rätt så svårflirtade. Det blev Milla och jag som dök ner under ytan.

Det blev inte en enda tidig kväll i säng. Min normala dygnsrytma rubbades kraftigt, kan jag säga. Det fanns ju så mycket  annat att göra än att sova. Som att åka med Kalle Anka i en båt till exempel.

6 september

Sedan vi kom hade vi haft planer på att besöka hotellets lilla butik. Och idag blev det av. Och till vår stora glädje fanns OLW:s ostbågar. Det blev ett par påsar inköpta och delvis uppätna på kvällen :)

Det fanns några märkliga drycker i kylen...

Det blev lite schack spelat också.

Och vattengympa med Lollo.

Och en massa bad förstås.

Och solen tog lite väl bra...

Det blev till att sitta med mitt nyinköpta transparenta plagg i solstolen.

En skadad kackerlacka försökte hitta någonstans att gömma sig vid barnklubben.

För idag var det pizza- och biokväll och barnen ville vara med.

Så Milla och jag fick äta middag på egen hand och hann med en syrlig drink innan det var dags att hämta.

Och som sagt, kvällen avslutades med ostbågar!

7 september Pool, Siam och typ bazar

Det är en hel del uppblåsbara saker som folk lämnar kvar. De samlas ihop och läggs i en hög varje kväll och när poolen öppnar kl 9 är de ute på vift igen.

Det blev bad nästan hela dagen men på eftermiddagen drog vi iväg till Siam Mall för lite shopping. Inget som barnen uppskattade men det fanns ett lekland som man kunde hyra in sig på och då blev det lite roligare.

Att gå balansgång på murarna var en stadig punkt på programmet varje dag.

Det kändes lite konstigt när våra spanska grannar beställde in Kopparbergs cider.

Det är billigt att åka taxi på Teneriffa. Vi lyxade med att åka både fram och tillbaka, vi.

På kvällen gick vi iväg till, ja, jag vet inte vad jag ska kalla det riktigt. Men det var typ en bazar med en hel del krimskrams i närheten av hotellet. Mest roligt att gå och kolla för det blev inte så mycket handlat.

8 september Dags att åka tillbaka Sverige

Det var tidig avresa så frukosten öppnade en kvart tidigare för att vi skulle hinna få i oss lite innan det var dags att åka til flygplatsen.

Packade och redo att ta farväl av Teneriffa.

Det är ingen jättestor flygplats och det gick bra att fördriva tiden som faktiskt inte blev så lång. Vi kom nämligen till flygplatsen cirka två timmar innan avresa och efter att ha checkat in och kommit in i taxfreeområdet hade vi bara en timme kvar tills vi skulle flyga. Rätt perfekt.

Så var det dags för boardingen igen då. Up and away! Och efter nästan sex timmar landade vi på svensk mark.

När vi fick vårt bagage upptäckte vi att vagnen var trasig! Det blev till att göra en reklamation!

Hela veckan har vi sagt att vi måste ta en gruppbild på våra All-inlcusive-armband. Och idag blev det av!

Det blev en hamburgare på MacDonalds i väntan på tåget till Linköping.

Och lite bus i soffan också.

Det var en vacker solnedgång vi fick över Arlanda innan vi klev på vårt tåg.

Det var fyra trötta individer där den minsta inte orkade hålla sig vaken ända hem. För hem kom vi vid tio. Jenny kom och hämtade den lilla familjen varvid vi skiljdes åt. Jag fick vänta en timme på pendeltåget till Mantorp och med den turen var den här resan slut.

Det blev en toppenvecka på ett toppenhotell för barn. Det var väldigt välorganiserat och ska jag åka med barn någon mer gång kommer nog valet bli ett Sunwinghotell just av den anledningen. Nu ska jag ladda för min rundresa i Marocko den 3e oktober!