Indien med Färgrika Rajastan 18-29 februari 2012

Ja nu kom jag ju ner till Indien ett dygn före gästerna, inte till Delhi utan till Bombay.
(Om du har hört att Bombay numera heter Mumbai så är det en sanning med modifikation. Läs mer om det icke accepterade namnbytet här)

Från Saigon till Bombay!

17 februari. Bombay
Landade mitt i natten och fascinerade ännu en gång hur rörigt det är vid bagagebandet. Det är faktistk bara i Sverige som jag ser folk stå en bit ifrån för att inte spärra bandet. I alla andra länder ska man trängas så nära som möjligt så man nästan måste armbåga sig fram för att hinna ta sin väska.

Men min väska den kom och den tog jag med mig till taxibåset där jag beställde en taxi som kunde ta mig till hotellet som låg en bit ifrån India Gate.

Jag checkade in och la mig för att sova en stund. Dagen ägnade jag sedan till att promenera runt i området.

Över Bombay ligger i stort sett alltid smog...

Käkade lunch på terassen och det är väl kanske bara i Indien du stöter på yogapraktiserande människor överallt?

Många européer kommer ner till Indien och yogar (med mera).

Lassie, vatten och Massala chai serverades till min kryddiga tandoori-kyckling.

På kvällen zappade jag mellan TV-kanalerna. Det är så klart de indiska som dominerar men plötsligt fann jag FOX... som sände svenska Wallander! Det kändes ju lite kul.

Kommissarie Wallander löser brott även i Indien.

18 februari. Bombay - Delhi

Samtidigt som rundreseresenärerna åkte från Sverige, tog jag flyget från Bombay till Dehli.
Där visade det sig att min förbeställda taxi hade en chaufför som inte visste var hotellet låg. haha

Chauffören, som inte pratade engelska, såg lätt förvirrad ut när jag berättade vilket hotell jag ville till. Oroväckande!

Plötsligt stannade han utan förvarning och började lasta ut däck ur skuffen(!) som sedan lastades in i en annan bil. Sen gick det i dörren och vi åkte iväg igen.

Nästa gång jag tittade upp fick jag se att jag hade en NY chaufför! Han kunde lika lite engelska med han hittade iallafall!

19 februari. Dehli
Mötte mina rundresegäster på flygplatsen tidigt på morgonen och vi åkte direkt på citytur! Start? Humayans Tomb!

T vä. Många hundar springer omkring vind för våg i Indien. Däremot ser man sällan katter.
T hö. Indisk bok ingår i ärt-trädfamiljen är ganska vanlig här.

Humayans (den andra mogulhärskaren) Tomb.

Efter det tog vi en cykelriksha i Chandni Chowk-basaren som var ovanligt lugn idag!

Vi besökte även Jama Mashid, Indiens största moské men därifrån har jag inte foton. Är inte så himla förtjust över att behöva betala för att ta kort...

20 april. Delhi - Agra
Idag stod Röda fortet och Taj Mahal i Agra på programmet, båda är platser jag tror det är svårt att tröttna på.

Utsikt från Röda fortet mot Taj Mahal

När vi ändå var i Agra passade vi på att besöka verkstaden där hantverkare ättlar från de som jobbat i Taj Mahal med intarsia i marmor. Helt fantastiska handarbeten. Jag önskar ibland att jag kunde ta med mig ett vackert bord hem... Inte för att det inte går, alltså. Jag kan boka frakt om jag vill. Det är ju bara det att det är ju bra att ha någonstans att ställa det? Det funkar inte i min pytteetta...

Man använder samma metoder idag som på 1700-talet att forma och limma ihop halvädelstenar med marmor!

21 februari. Agra - Jaipur
På väg till Jaipur stannade vi i Fathepur Sikri, spökstaden. Har redan tagit en massa bilder härifrån men ett par får ni även denna gång.

Det finns inte många välbevarade fresker kvar, tyvärr. Men ni kanske kan ana "tavlorna"?

Birla Mandir, ett av många tempel med samma namn. Pengarna till dem är skänkta av Birlafamiljen som gjort sig en förmögenhet på cement.

Peppermint hotel, som vi övernattade på, har intressant numrering. Jag gick och letade efter siffror och det tog ett tag innan jag insåg att de skrivit ut numren med bokstäver...

Bodde på rum 506 som jag till slut hittade

22 februari. Jaipur
Idag var vi hela dagen i stan. Det finns så himla mycket att uppleva här. Det är nästan synd att man inte kan vara här längre, kan jag känna ibland. Här är iallafall lite bilder från dagens citytur!

I bazaren köpte jag roliga byxor, ett par till mig och varsitt par till barnen! Sorry, har inga bilder på dem just nu!

23 februari. Jaipur - Jodhpur
Vi skulle ta oss från Jaipur till Jodhpur och det var en dag som var en ren transportsträcka. Men även om det kan vara såna på rundresor så finns det alltid något att uppleva utanför bussfönstret i det här landet. Man behöver inte ens vara uppmärksam. Den anoorlunda vardagen liksom bara finns där!
Nu tog jag inte många bilder själv eftersom jag höll föredrag på sammanlagt ett par timmar i bussen. Men några finns från den här dagen iallafall!

Bilder från vårt lunchsställe

Sen eftermiddag ankom vi vår resort.

24 februari. Pushkar - Jodhpur
Startade morgonen med en lite promenad på området i solskenet, även om det var riktigt kyligt - och det är det ju så här års!

Vi bodde på Pushkars största resort

På förmiddagen gick vi på promenad i den lilla staden. Resans lokalguide (som inte hade helt samma idéer som mig) tog oss upp på ett tak jag inte varit uppe på förut, för att vi skulle få se lite av den heliga sjön. Då saknade jag min tidigare vapendragare Vilender...

...för lite av sjön var just jämt vad vi fick se.

24 februari. Pushkar - Jodhpur
I soluppgång var det väckning och dags att fortsätta vår färd. Det blev inte så mycket prat i bussen idag. Det hade blivit lite magåkommor i sällskapet och sånt gör en ju ganska så trött. Det gjorde att jag inte föreläste om så tunga ämnen idag. Det blev istället en lite mer vilsam färd.

Bilder från landsbygden där det ALLTID händer något utanför bussfönstret!

Saltet kryper upp ur marken på sina ställen

I alla turistbussar finns en assistent som servar med drycker och annat.

Så var vi då framme i Jodhpur!

25 februarivibJodphur
Vi började dagen med att åka upp till Meharagarh Fort! Därifrån har du jättebra utsikt över den blå staden.

Vi fortsatte sedan till templet och mausoleet byggt till ära för Maharajan Jaswant Singh II, Jaswant Thada, som ligger ett "stenkast" därifrån!

Utsikt mot Meharangarh Fort från Jaswant Thada.

Bakom träden skymtar du Jaswant Thada
!

På förfrågan tog vår eminente busschaufför oss med till palatset där den nuvarande Maharajan bor. Det är delvis ett hotell och där finns också ett museum. Det var avspärrat pga besök den här dagen, men vi kunde stanna en bit ifrån och ta ett kort iallafall!

Nuvarande Maharajan i Jodhpurs bor i palatset där borta...

Vi lunchade på hotellet men på eftermiddagen var det dags för mera äventyr. Vi tog en hästdroska in till gamla stan där vi tog en lite vandring i kvarter som du kanske inte skulle besöka om du reser på egen hand. Bland annat hamnade vi på ett företag som tillverkar bland annat överkast till kända märken, som sedan tar osannolikt betalt!

Det fanns såååå snygga överkast att jag önskade mig en egen säng att lägga det på! (Har bäddsoffa)

26 februari. Jodphur - Udaipur
Mera landskapsbilder!

Efter lunchen mellanlandade vi i det jainistiska templet Ranakpur som omges av små mindre tempel.

Ranakur tempel

I Udaipur tog vi en båttur på Piccolasjön

Utsikt från båten mot Udaipurs City Palace och Sommarpalatset som ligger mitt i sjön.

27 februari. Udaipur - Bombay
En nästan meditativ promenad i Saheliyon ki Bari (Tjänsteflickornas trädgård) startade vi dagen med. Här promenerade tjänsteflickor omkring kanske både före och efter sitt dagsverke på City Palace.

På eftermiddagen fortsatte vi med flyg mot Bombay där vi skulle avsluta vår rundresa!

28 februari. Bombay
Citytur i miljonstaden Bombay/Mumbai

Mani Bhavan: Huset där Gandhi bodde och som idag är museum

Vi besökte även Pherozeshah Mehtas trädgård (kallas också för Hängande trädgården) där man formklipper buskar till djur bland annat.

Och mitt över gatan ligger en annan park, Kamala Nehru varifrån du har fin utsikt över storstan - och sandstranden.

Chhatrapati Shivaji Terminus (tidigare Victoriaterminalen) är också imponerande.

Vi lunchade inne i stan där kontrasterna mellan gammalt och nytt var slående. Dessutom fascinerades vi kort över att man fick parkeringsböter... tills vi insåg att det var biljetterna vi såg under vindrutetorkaren...

Vi avslutade rundturen i de gamla engelska kvarteren.

På kvällen hade vi vår avslutningsmiddag på hotellet. Snart var det alltså tack och adjö för den här gången! Konstaterar ännu en gång att tiden går alldeles för fort...

29 februari. Avsked
Ett par timmar innan hälften av gästerna och jag själv skulle åka tillbaka till Sverige, vinkade jag Hejdå! till de som skulle vidare till sol och bad i Goa. Och som vanligt är det lika sorgligt varje gång att ta farväl av gästerna! Men jag hoppas alltid att få se dem någon annanstans i världen!