3 oktober - Fasano och Savalletri

Dag 7 på den här rundresan var på egen hand. Men självklart hade jag lite tips på vad man kunde hitta på för den som hade lust att göra annat än att enbart ligga vid poolen.

Två grupper ordnade jag transfer till för att åka ner till Savalletri för lite sol och bad i Adriatiska havet. Några valde att bli kvar på eller runt hotellet medan en grupp följde med mig in till staden Fasano för lite shopping och lunch.

På eftermiddagen var vi några som valde att åka ner till Savalletri för en lite promenix där också. Där hittade jag ytterligare en lite annorlunda skylt, fick se lite fjärilar och ödlor och vandrade ner till den lilla sandstranden.

Istället för att ha bokat transfer tillbaka till hotellet hade jag bestämt mig för att gå hem, en promenad på cirka 45 minuter. Under klarblå himmel och i solsken vandrade genom odlingslandskapet - och insåg att jag är väldigt förtjust i olivträd :)

På kvällen hade vi gemensam middag som avslutning på resan. Imorgon skulle det bära av mot nordliga breddgrader och jag skulle ladda för nästa resa som skulle ta mig till Venedig.

2 oktober - Alberobello och Matera

Vi började dagen i mysiga Alberobello där de så kallade Trullihusen finns. Platsen hittar du på UNESCOs världsarvslista och det sägs att husen har en historia som sträcker sig cirka 5 000 år tillbaka i tiden.
En legend berättar att husbyggare, som på 1600-talet var belagda med höga skatter, byggde hus som var lätta att montera ner när skattmasen kom på inspektion för att komma undan skattebördan. Lika snabbt som de revs, lika snabbt byggdes de upp igen. Troligtvis enbart en skröna för husen är allt annat instabila...

Från smurfhusen förflyttade vi oss till grottstaden Matera. Sassi-grottorna, som var uthuggna i berget, beboddes förmodligen redan under forntiden och togs senare över av munkar så det finns en hel del kyrkor här också. Främst användes dock grottorna som bostäder och kan du tänka dig! Det fanns familjer som bodde i dem ända in på 1950-talet. Den som ville kunde följa med lokalguiden upp och besöka en av grottorna som idag är ett museum medan de andra var kvar i byn tillsammans med mig.

Jag avslutar min fotokavalkad med roligaste skylten idag. Den kändes något udda...

1 oktober - Castellana Grotte och Ostuni

Idag skulle vi få se två nya fina platserna i Puglia.

Vi började med en av de viktigaste och mest besökta turistattraktionerna i Apulien – Grotte di Castellana. Dessa droppstensgrottor  finns 70 meter under jorden och de bildades omkring 90 miljoner år sedan.   Promenaden under jord är ca tre kilometer i en årligt genomsnittlig temperatur på ca 16-18°.

Efter grottan åkte vi iväg på lunch på en Maseria, entraditionell apulisk gård med ett eget litet kapell.

Ostuni

Ostuni kallas ofta "den vita staden" för sina vita väggar och dess typiskt vitmålade arkitektur.  Staden sägs ha grundats av Messapier , en indoeuropeiska stam som bodde i stövelns centrala delar och i södra Apulien. Den lär ha förstörts av kartagen Hannibal Barca under de puniska krigen mot romarna men återuppbyggdes av grekerna. Namnet Ostuni härrör från det grekiska Astu néon ( "nya staden").

Här hittade jag några spännande träd som du ska få namnet på.

Kurrajongträd, ursprungligen från Australien

Kungsmagnolia

Kokbanan

Kolumnen Sant'Oronzo uppförd i barockstil 1771, är 20 meter hög och föreställer San Oronzo upptill. Vid de fyra sidorna av räcket är statyer som representerar San Biagio, San Agostino, San Irene och San Giorgio Armeno.

En kul bil som mer var som en fyrhjulig moppe.

Lite vyer från staden

Romersk-katolska katedralen som före år 1000 var en kyrka för ortodoxa riter, återuppbyggdes 1469-1495 i gotisk stil efter jordbävningen 1456o och anses vara en av höjdpunkterna i Ostuni.