Konstigt håravfall och akut trötthet

Fick en anonymt inlägg på den här kategorin den 24 september. "Men Maria, du har väl mer att berätta om din bröstcancer." stod det.

Jag funderade en stund och kom på att det är inte så himla mycket att berätta. Som jag redan har skrivit tidigare är mitt fokus på att leva livet. Tänker nästan inte alls på att jag har cancer - men det måste jag ju tro att jag inte har längre. Man har ju skurit bort den, eller hur? Ja, det förstås, medicinen har jag ju. Den som ska förhindra att de elaka cellerna kommer tillbaka :)

Den 17e var jag på Strålningen. Där blev jag scannad, tatuerad (med osynligt bläck verkar det som för jag ser inte prickarna) och fick träffa en läkare som godkände att jag sköt strålningen till efter Marocko. Det innebär att jag startar mina 16 dagar till den 12/10. Man ordnade också, efter lite övertygande, att jag fick morgontider så jag slipper ta ledigt från jobbet.

Men har jag några tråkiga biverkningar då? Tjaaa... jag tappade en rejäl tuss med hår den 10e september, inkluderat hudfliken du ser mellan fingrarna. Även om jag vet att det är en biverkning av medicinen så kändes det lite läskigt. Men det var bara den dagen. Efter det har det inte hänt...

Lite väl mycket hår i handen den här dagen.

Vad gäller andra biverkningar så är det väl tröttheten som ibland anfaller en. Jag använder gärna min energi till jobbet och mina vardagsäventyr.
Men en dag satt jag nästan och somnade på tåget som tar en kvart. Och ibland när jag går hem från stationen kan jag också bli jättetrött att det nästan är jobbigt att gå mina 6 minuter till lägenheten. Men det där händer ju inte varje dag utan kanske en, två gånger i veckan. Det kan jag definitivt acceptera så länge jag har min normala energinivå i övrigt. Och det vill jag nog påstå att jag har!

1-8 september Teneriffa med Milla, Elton och Naima

Teknik är spännande. Använde min telefon för att ta bilder rätt så mycket i början av resan. När jag dag fyra fick ett MMS med en massa bilder som min telefon inte ville ladda ner, valde jag att starta om den. Och vips, försvann varenda bild jag hade tagit efter den 31 augusti! Men jag får stå mitt kast. Borde ha begripit att telefonen talade om något för mig, eller hur?

Men jag hade med mig både undervattenskameran och kompakta systemkameran så det blev lite bilder ändå :)
Här kommer de!

1 september På höga höjder

Avresetiden var satt till förkvällen vilket gjorde att vi åkte upp samma dag. Självklart blev det tågförsening men eftersom jag hade bokat tåg för att ha god marginal var det inget problem.

Vi landade mitt i natten på Teneriffa. Åkte direkt till hotellet Sunwing Fañabé Beach i Playa de las Américas. Incheckningen tog jättelång tid men till slut fick vi vår nyckel och kunde vandra (en lång väg) till rummet för att sova.

2 september - Svart strand

Vi bestämde att vi skulle vara nära hotellet idag, även om det inte betydde att vi skulle stanna vid poolen. Nej, vi spatserade ner till stranden cirka 200 meter ner.

Det är inte ljus sand där utan svart, som kryper in i kläderna. Badkläderna blev förstörda med det samma. Jag har ju svart bikini så det syntes inte på min dock.

I sista stund hade vi valt All-inlcusive. Det är smidigt när man har barn. Det var även smidigt för oss vuxna eftersom vi drog iväg två dagar i hyrbil och kunde utnyttja rätten till mellis. Så (nästan) varje dag blev det lunch och middag med en mellanlandning på rummet då och då.

Vi hade en stor balkong där vi enkelt kunde hänga ut badkläder och handdukar. Däremot var det hög luftfuktighet så det var inte helt torrt dagen därpå, men det kunde vi leva med.

Utsikten över Teide från vår balkong var ibland helt magisk.

3 september - Poolhäng

Den här dagen blev det poolen nästan hela dagen. Barnen ville en sväng in till Lollo och Bernie-klubben (7€/barn) innan lunch och Milla och jag kunde koppla av 1,5 timme. Det kan bli rätt intensivt med två icke-simkunniga som vill vara i alla bassängerna.

I klubben får man skriva in sina barn- och kvittera ut dem. Väldigt bra ordning, måste jag säga.

Och efter klubben blev det lunch och ännu mer bad.

4 september -  Teide i hyrbil

Klockan 9 fick vi vår bil - och hjälp med att montera bilstolarna. Därefter bar det iväg upp på vulkanen.

Teneriffa är rätt så vackert. Men om jag skulle vilja åka tillbaka är lite tveksamt. Det är en rätt liten ö... Fast vilse kan man åka. Det skulle visa sig när vi skulle åka ner och bada på hemvägen. Vi kom aldrig ner till någon strand. Det blev istället bad på vår egen innan det blev dags för middag.

5 september - Besök på snorlekstrand

Vi hade bil även idag och det blev bestämt att vi skulle åka iväg till en strand som vi blev rekommenderade med bra snorkling. Och det var den här kvällen som mina bilder försvann från mobilen. Fotona du ser fram till idag är alltså enbart när jag har haft de andra kamerorna med mig.

Snorklingen var väl inte helt vad jag är van vid. Rätt så dålig sikt och inte så många spännande fiskar. Men det är ju alltid roligt att snorkla. Jag försökte motivera barnen att prova men det var rätt så svårflirtade. Det blev Milla och jag som dök ner under ytan.

Det blev inte en enda tidig kväll i säng. Min normala dygnsrytma rubbades kraftigt, kan jag säga. Det fanns ju så mycket  annat att göra än att sova. Som att åka med Kalle Anka i en båt till exempel.

6 september

Sedan vi kom hade vi haft planer på att besöka hotellets lilla butik. Och idag blev det av. Och till vår stora glädje fanns OLW:s ostbågar. Det blev ett par påsar inköpta och delvis uppätna på kvällen :)

Det fanns några märkliga drycker i kylen...

Det blev lite schack spelat också.

Och vattengympa med Lollo.

Och en massa bad förstås.

Och solen tog lite väl bra...

Det blev till att sitta med mitt nyinköpta transparenta plagg i solstolen.

En skadad kackerlacka försökte hitta någonstans att gömma sig vid barnklubben.

För idag var det pizza- och biokväll och barnen ville vara med.

Så Milla och jag fick äta middag på egen hand och hann med en syrlig drink innan det var dags att hämta.

Och som sagt, kvällen avslutades med ostbågar!

7 september Pool, Siam och typ bazar

Det är en hel del uppblåsbara saker som folk lämnar kvar. De samlas ihop och läggs i en hög varje kväll och när poolen öppnar kl 9 är de ute på vift igen.

Det blev bad nästan hela dagen men på eftermiddagen drog vi iväg till Siam Mall för lite shopping. Inget som barnen uppskattade men det fanns ett lekland som man kunde hyra in sig på och då blev det lite roligare.

Att gå balansgång på murarna var en stadig punkt på programmet varje dag.

Det kändes lite konstigt när våra spanska grannar beställde in Kopparbergs cider.

Det är billigt att åka taxi på Teneriffa. Vi lyxade med att åka både fram och tillbaka, vi.

På kvällen gick vi iväg till, ja, jag vet inte vad jag ska kalla det riktigt. Men det var typ en bazar med en hel del krimskrams i närheten av hotellet. Mest roligt att gå och kolla för det blev inte så mycket handlat.

8 september Dags att åka tillbaka Sverige

Det var tidig avresa så frukosten öppnade en kvart tidigare för att vi skulle hinna få i oss lite innan det var dags att åka til flygplatsen.

Packade och redo att ta farväl av Teneriffa.

Det är ingen jättestor flygplats och det gick bra att fördriva tiden som faktiskt inte blev så lång. Vi kom nämligen till flygplatsen cirka två timmar innan avresa och efter att ha checkat in och kommit in i taxfreeområdet hade vi bara en timme kvar tills vi skulle flyga. Rätt perfekt.

Så var det dags för boardingen igen då. Up and away! Och efter nästan sex timmar landade vi på svensk mark.

När vi fick vårt bagage upptäckte vi att vagnen var trasig! Det blev till att göra en reklamation!

Hela veckan har vi sagt att vi måste ta en gruppbild på våra All-inlcusive-armband. Och idag blev det av!

Det blev en hamburgare på MacDonalds i väntan på tåget till Linköping.

Och lite bus i soffan också.

Det var en vacker solnedgång vi fick över Arlanda innan vi klev på vårt tåg.

Det var fyra trötta individer där den minsta inte orkade hålla sig vaken ända hem. För hem kom vi vid tio. Jenny kom och hämtade den lilla familjen varvid vi skiljdes åt. Jag fick vänta en timme på pendeltåget till Mantorp och med den turen var den här resan slut.

Det blev en toppenvecka på ett toppenhotell för barn. Det var väldigt välorganiserat och ska jag åka med barn någon mer gång kommer nog valet bli ett Sunwinghotell just av den anledningen. Nu ska jag ladda för min rundresa i Marocko den 3e oktober!

29-30 augusti Social helg med supermåne

Inte för att de här helgdagarna kanske skiljde sig så mycket från andra dagar i mitt liv. Omväxling står alltid på schemat. Det var väl mer att det var ovanligt mycket sociala aktiviteter utan för jobbet. Och det har det varit dåligt med de senaste åtta åren. När man har ett översocialt arbete som jag har haft, så liksom orkar man inte vara social efter jobbet, om du fattar.

Okej. Nu har jag ju fortfarande ett socialt arbete, fast i annan form och jag kan gå hem efter jobbet utan att behöva planera dagen efter. Det är den största skillnaden. Och nu när man har tiden och lusten att hitta på grejer med andra - och inte bara med sig själv - är det riktigt roligt!

Min helg startade med en pizza tillsammans med min forna Egypten-kollega Isis. Himla trevligt. Och nog var med det ett uns av avundsjuka som jag fick veta att hon flyttar till GC (Grand Canaria) i september för att jobba i receptionen på ett hotell där. Erkänner att jag får lite utlandsabstinens då och då.

God pizza i gott sällskap på Five Tastes.

Efter före detta kollegan Isis mötte jag upp nuvarande kollega Kjell. Vi är ett gäng på jobbet som gillar (ungefär) samma typ av filmer. De andra kunde inte så det blev vi två som gick på Inside out. Lite smårolig film. Här har du en av dess trailers.

Kjell och jag kategoriserar lite olika. Han gav betyget tre (värd att se på bio) medan jag ger den en fyra (efter hur bra jag tyckte den var).

Det var i 3D så det var glasögon på!

Från Filmstaden marscherade jag direkt ner till resecentrum för att ta tåget hem. Det blev en ovanligt sen afton - fast det har faktiskt blivit en del sådana kvällar nu. Håller jag på att ändra både liv och dygnsrytm?

Det var superfullmåne idag och med Samos båtturer i badande månsken i minnet, blev det ett foto taget på vår närmaste vackra planet från min (franska) balkong.

30 augusti

Folk i allmänhet packar alldeles för mycket grejer när de ska på semester. Jag får plats med mina i ett handbagage av måttet 55cm x 40cm x 20cm. Tänkte jag kanske skulle berätta hur jag tänker och gör.

Först ser jag till att ha baskombinationer som funkar. I det här fallet blev det en kjol och ett par shorts som underdelar. Sedan lägger jag till toppar, och det blev blus, linne, topp och en tröja. (8 kombinationer). Idag valde jag svart/grått/vitt som bas, och slängde därför in lite färg i form av två lätta sjalar (turkos och den där rosa jag köpte häromdagen) plus passande smycken. Fyra trosor, fyra par strumpor och en bh kom också med. Handduk, badkläder och badskor var ju viktigt. Och snorkelgrejer. Sedan hade jag ju Första hjälpen-väskan, liten necessär med schampo, balsam, duschtvål, antifringe och bodylotion - och så tvättmedel. Bekväma, lite högre sandaler packade jag ner också.

Jag organiserar kläderna i mindre bagageväskor för att hitta snabbt och dessa rullar jag sedan för att lägga dem i vakuumpåsar. Vips - luften borta!

Eftersom jag åker i jeans, en uppsättning underkläder, en topp, dunjacka och eccoskorna har jag till ytterligare fyra kombinationer så totalt hade jag tolv med mig varav jag använde åtta under semestern. Man gick mest i linne eller tunn topp och jag investerade i en snygg transparent pocho att ha över bikinin som jag bar både till bad och på stan.

Och det blev luft över även där kan jag avslöja så jag slängde med en kortare kjol, ett till linne samt kajal och mascara.

Sedan var det ju handbagaget då - en vanlig axelremsväska. Där hamnade pass, pengar, medicin (plus förteckning), uppblåsbara kuddar (tog med två så barnbarnen kunde ha var sin) necessär, mini-akut-saker för omplåstring, våtservetter - och så två små barnböcker att läsa. Vidare ska ju alla elektroniska prylar med. Undervattenskamera och kompaktsystemkameran och batteriladdare till dem. Extra batterier och minneskort åkte också med. Mobiltelefon, headset och laddare så klart.
(Däremot valde jag att lämna datorn hemma. Jag insåg att jag inte skulle ha någon tid att jobba vid den ändå.)

Summa summarum: Jag använde allt jag hade med mig till Teneriffa - utom sminket, de extra batterierna och minneskortet. (Men hade jag inte fotat med mobilen hade jag behövt dem. Nu var det inte ett dugg smart att fota med mobilen skulle det visa sig, för bilderna 1-4 september försvann från minneskortet i samband med att jag laddade ner ett mms från en bekant och startade om mobilen för bilderna hängde sig...)

Efter packandet fick jag lunchsällskap. Min granne tillika kollega, Daniel a.k.a Lillebror, ville komma upp med en födelsedagspresent. Vi har ungefär samma humor och han hade tänkt ut något som kunde passa alla mina Jag. Det är ett spel med "godisar" med högst tveksamma smaker. Jag tror faktiskt att jag bangar :)
(Läs mer om spelet på http://www.teknikmagasinet.se/produkter/atbart-o-snus/godis/bean-boozled)

24-28 augusti - 53-årig student till Marocko

24 augusti - Firad på jobbet

Efter den sedvanliga morgonpromenaden blev det jobb. Där blev jag totalt överraskad av Jenny och Marie, som hade fixat dels personliga presenter, dels varit roliga tillsammans med andra kollegor. Häng med så ska jag visa!

Funderar fortfarande på om jag skulle plocka lite slånbär... men vad ska man ha dem till liksom?

När jag kom till min arbetsplats, kom Jenny och Marie och förklarade att jag skulle ju inte vara där på min födelsedag - så jag skulle få present redan idag. Ja, då blev jag rätt så ställd, för att inte säga att jag blev rätt så stum... Ett stort paket kom upp på mitt bord.

Och i det stora paketet uppebarade det sig mindre och mindre inslagna paket.

Till slut nådde jag fram till sista paketet. Där låg en toalettpappersrulle...

... som mina kollegor hade signerat. hahahaha Så himla kul och fyndigt gjort, tycker jag. Helt min stil! Och när jag skrattade som bäst, berättade de att nu skulle jag få den riktiga presenten.

Och då fick jag Lindorkulor och Jenny hade virkat ett etui till mina bestick. Men hur gulligt var inte detta?! Vilken dag jag fick!

25 augusti - Student igen

Idag hade jag ledig dag från jobbet. Men det innebar så klart inte att jag inget särskilt skulle göra. Jag hade två saker i agendan. Återbesök på Onkologen och upprop på Engelskan.

Mörkret tätnar mer och mer på morgnarna.

Gick upp till US genom trädgårdsföreningen.

Stannade till vid Jättegrytorna. Det är en av länets största Tvillinggrytor där den ena är 2 meter i diameter och den andra är cirka 5 meter. De bildades under vår senaste istid som pågick 110 000-10 000 år sedan. Rätt coolt, va?

Så var det då besök i O-huset där jag fick klara resultat och behandlingsplan av min cancer. Min variant är den med bäst prognos (80% överlever den), vilket jag antar är en bra grej - om man promt ska överleva då. Jag är ju inte helt för liv till varje pris som bekant.

Efter en dum mellanlandning på MacDonalds där jag provade deras Chili Cheese som var precis ligga tråkig och "soggig" som deras övriga snabbmat, åkte jag till Universitetet.

Enligt informationen skulle vi vara i C-huset, vilket kändes något märkligt. Det visade sig sedan vara helt fel. Så i ösregn fick jag gå till D-huset och dygnsur sätta mig i en bänk tillsammans med ett fåtal andra. Det var uppenbarligen inte bara jag som gått fel, men de hittade kanske inte på universitetsområdet som är jättestort idag. Men kursen verkar vara superkul. Mycket att läsa och jag missar ju (åtminstone) två föreläsnigar men det känns verkligen jättebra. Det ska bli kul att bli student igen!

26 augusti - In på 54:e året

Jepp, vid sex-snåret lämnade jag år 53 och gled smidigt in på 54e. Alltid kul att bli ett år äldre tycker jag!

På födelsedagar har jag privilegiet att klippa bort sista halvcentimetern på mitt måttband (klipper 1/2 cm varje halvår). Rätt fantastiskt. Hade jag varit någon teknisk/mekanisk pryl hade jag slutat fungera för länge sedan...

Firade med ett glas rött och inköp av en gammalrosa (!) sjal. Jag som inte ens gillar rosa?! Kanske beror det på att jag är inne i någon slags emotionell berg-och-dalbana just nu, där en massa nytt har dykt upp på väldigt kort tid och som jag inte helt kan kontrollera... Kanske jag behöver rosa? Mycket märkligt :)

27 augusti - Registrering med pizzakväll

Inte nog med att jag fick mitt första studenleg ever (det fanns inget sådan på "min" tid) köpte jag en massa litteratur och där försvann 1600 spänn ganska snabbt - och då har jag inte alla en gång...

Och eftersom jag ändå var i spender-tagen valde jag att gå och köpa en Capricciosa Super i den lokala pizzerian. Kan rekommendera den om man gillar pizza med banan och bearnaisesås, verkligen!
När jag satt där och åt framför datorn kom plötsligt en fråga om jag kunde ta en rundresa i Marocko i oktober. Och efter att ha gjort ett slags överslag över tid och rum insåg jag, att det ville jag ju. Imorgon får jag kolla med jobbet om det är okej...

28 augusti - Marockotur i oktober - check!

Jo då, visst fick jag ledigt för att ta den minsann, bara jag lovade att komma tillbaka sedan. Så idag skrev jag in turen 3-10 oktober i min kalender. Nu är det bara att få klart det praktiska plus fräscha upp kunskaper då!

Jippie! Marocko - snart kommer jag!

Hämtade lite bilder från Marockoarkivet och gjorde collage till FB. Givetvis måste det ju publiceras även här :) Det ska bli så himla roligt att komma "hem". Och tror du att jag kommer köpa med mig arganolja från Marrakech hem eller??? Jag som häromdagen efterlyste just dylik produkt från mina barn eftersom min flaska började ta slut. Livets vägar blir märkligare och märkligare just nu...

23 augusti - Begonior, dans och julgran

Efter att ha lämnat bilen på parkeringen i stan bestämde jag mig för att promenera genom Linköpings griftegård upp till Gamla Linköping. Milla var där och dansade, så jag kunde lämna nyckeln till henne direkt tänkte jag.

Det måste ha varit extrapris på (rosa) begonior för de fanns typ överallt på kyrkogården.

Både Elton och Naima var med på dansbanan idag.

Idag tränade man nog på Julgranen. Det brukar vara Flygskolan på Malmen i Linköping som flyger i denna formation i december månad för att glädja Östgötarna.