15 februari 2018 - Shoppingdag

Efter frukost på Kontiki bestämde jag mig för att gå ut på stan.

Här är några bilder från min tur i stan. Det blev inte mycket shoppat men jag fick ju se en hel del.

Jag passerade ett roligt projekt. En hus uppbyggt av en massa bamburör där vem som helst kunde lämna ett papper med ett budskap, vilket som helst.

Central Market ligger i en art deco-byggnad från 1928 och är kanske KL:s mest kända landmärke - och poppis bland turister. Den ligger inte långt från China Town som jag föredrar personligen. Kanske för att där är mer kaos...

Central Market är en av KL: s mest kända landmärken och en populär turistattraktion. Byggdes 1928 ligger det en kort promenad från Petaling Street, längs Jalan Hang Kasturi. Också kallad Pasar Seni, brukade vara en enkel våtmarknad, men i början av 1980-talet omformades till ett hantverk. Inriktningen för stadens konstnärliga samfund, inuti byggnaden, är en strid av boutiquer, hantverk och souvenirboder med handlare som säljer lokala varor, såsom autentiska malaysiska batiktryck och mer. Central Market ligger på motsatt sida av Dayabumi-komplexet och är en art deco-stilbyggnad med lokala "barocka" klädselar.

Read more at: https://translate.googleusercontent.com/translate_c?depth=1&hl=sv&prev=search&rurl=translate.google.com&sl=en&sp=nmt4&u=http://www.kuala-lumpur.ws/attractions/central-market.htm&xid=17259,15700022,15700124,15700186,15700191,15700201,15700237,15700242,15700248&usg=ALkJrhgav2DMNyYOiw6hnENYfA_2hvTErg&cid=ch:OTH:001

Utanför byggnaden stod Kinesiska Zodiaktecknen. Det var en del av förberedelsen för Kinesiska nyåret. Här kunde man gå runt och kolla hur lyckosamt år 2018 skulle bli. Jag är Tiger och av skylten att döma skulle jag få ett bra år.

Petaling Street i China Town.

Parallellgatan till gatan där Federal hotel ligger med en massa bra matställen.

Men idag gick jag upp till Sungei Plaza och deras food court istället.

Tog bakvägen tillbaka in på hotellet. Och när jag kom tillbaka hade jag varit ute och gått typ 7 timmar. Det är rätt bra det, du!

14 februari 2018 - Mellandag

Ja, alltså det hände inte mycket mer idag än att jag tog en sväng i stan faktiskt. Jag skulle inte ta emot några nya gäster förrän den 16e nämligen.

13 februari 2018 - Tillbaka till Malaysia

Morgonen kunde ägnas helt till bloggande eftersom jag packade igår. Inläggen publicerades sedan ett efter ett. Snart skulle jag vara klar med Malaysia, första delen. I skrivande stund är det ju gamla nyheter. Idag när jag publicerar detta är det den 6 januari 2019...

Men den här dagen hade jag bokat Tuk-tuk till klockan 12 men redan när jag kom ner en kvart tidigare fanns Sna där, redo att köra mig till flygplatsen.

På flygplatsen fick jag vänta en stund och för att dämpa tristessen blev det en gigantisk kaffe latte på flygplatsens kafé.

Flygtiden mellan Siem Reap och KL är bara 2 timmar och 15 minuter men det var mörkt när jag landade. Tog en Grab-taxi till hotellet, checkade in och gick och la mig. Snart skulle det vara dags att möta nya gäster.

12 februari 2018 - Avslutning i Ta Prohm

Ta Prohm byggdes 1186 och är kanske de coolaste templet på hela Angkorområdet. Pappa till templet var Jayavarman VII, en buddistisk kung som var en de mest produktiva i Khmerriket. Han utvidgade inte bara riktet. Han byggde också en hel massa vägar, "hotell", sjukhus och tempel. Bland annat detta tempel som han tillägnade sin mor i Mahāyāna-stil (den största inriktning inom buddhism).

Det är i det här templet som några Tomb Raider-scener blev inspelad år 2001.
Här kan du läsa mer och lite längre ner kan du se scenerna.

Så var mitt besök snart till ända. MJ körde tillbaka mig till hotellet och ett par timmar senare gick jag ut i Siem Reap och letade upp en restaurang att äta middag på. Dessvärre föll valet på en tuggummigrillad krokodilstek. Ett riktigt nerköp som inte gick att äta upp. Men med några kantbitar i magen avslutade jag kvällen och laddade för tillbakaresa till Malaysia.