19 september - "Ny" väg

En molnig morgon men inte var jag ledsen för det. Värmen finns ju!

Moln skuggade min bil på morgonen.

Men i Samos stad var det klarblå himmel!

Idag tog jag vägen över Mytilini från Samos stad till Pythagorio, efter att ha varit på kontoret efter min hotellservice i Karlovasi. En trevlig väg på landsbygden.

Passerade infarten till Animal Care och fortsatte in mot Mytilini.

På kvällen gick jag med salami till Pepinos, som lagade Graubes specialpizza! Mycket lättäten hehe

18 september - Halv fridag på Mystic

Slappade, åt sallad, solade och badade tills det var dags att återvända till Pythagorio för service! Blev inte mycekt kort tagna idag heller. Förstår inte vad som händer med mig och kameran. Vår relation behöver ses över, helt klart!

Ett av våra vattenbegjutningsflygplan kom in för landning i solnedgången, efter att ha slagit en lov runt ön.

16-17 september - Tycker inte det händer så mycket...

Näe, ibland blir dagarna rutin. Så är det bara! Och såna dagar missar jag att ta kort. Det enda kortet från Välkomstmötesdagen och hotellservice-med-mellanlandning-på-kontoret-dagen är ett kort på mig själv i mitt vita hårband. Hur kul är det, liksom?
Fast det är klart, om jag blir gammal kan det ju vara kul att påminna mig själv hur jag såg ut den 17 september 2012... så okej, här kommer det då!

Jag...

14-15 september - Fredag med fridag och lördag med

Alltså jag tog ju inga kort från min fridag. Helt enkelt för att jag var hemma och pluggade och glömde ta kort.
Och så upptäckte jag att jag hade lagt in bilder från Hera II, där jag åt frukost igår, i fel datummapp så de får ni idag också!

Utsikt från Hera II:s frukostbalkong mot hamnen och där jag bor.

Armband jag fick i försenad födelsedagspresent av Lucy på Mystic.

I väntan på gäster med Molly, Malin, Maja, Mariann och Stina. För idag var det ju nästnäst sista Arrivaldagen!

13 september - Annorlunda fordon!

Idag åkte jag till Hera II och åt en andra frukost tillsammans med Damon och Despina, Mycket trevligt!
Därefter satt jag på kontoret mest hela dagen.

På hemvägen handlade jag på Lidl och det blev en massa matlagning senare. Sex maträtter närmare bestämt och jag kunde inte låta bli att smaka på allt, förstås. Men valet föll på köttfärssås och tacochips till slut :)

Till Lidl kommer alla slags fordon...

Honungskyckling, currykyckling, Bbq-kyckling, Köttfärssås, Pannbiff och bacon lagades idag.

Efter mycket velande blev det kryddig köttfärssås med tacochips till middag!

12 september - En service-onsdag!

Inga direkta överraskningar - förutom att det börjar bli kallt, tycker vi. Nåja, inte gästerna förstås..

Brandtermometern stod bara på 3 idag.

På Elektra visade termometern bara på 28 grader kl 11 så du förstår kanske att det är långbyxor på på kvällarna!

Vy mot Pythagorio med utsikt över Myli, Ireon, flygplatsen och Turkiet.

En ganska vanlig servicedag var det - förutom att inga gäster behövde mig så nog kändes det lite ensamt...

11 september - Hotellcheck i Votsalakia o Potokaki

På uppdrag från Ellinas och Airtours åkte jag till Votsan och Potokaki för att titta på de nya hotellen och skriva om dem till hemsidan. Här är lite bilder från min dag!

Vy upp mot Marathokambos som är närmaste "större" by.

Kima ligger vid foten av Kerkis och bara ca 100 meter till stranden.

Votsalakia Village hotel var första hotellet som byggdes vid stranden med samma namn. I området ligger även ett supermarket och en restaurang med samma ägare.

Akrogiali är ett av hotellen i Potokaki som ligger direkt på stranden.

På kvällen hade jag service på Aramis såsom brukligt en tisdag. Annars tycker jag inte att det hände så mycket, faktiskt!

10 september - LITE annorlunda dag

Måndag med hotellservice! Men idag valde jag att göra en utflykt på hemvägen från Karlovasi - till Paleo, Neochori, Skoureika och Pefkas. Här är några bilder från den här, iallafall LITE annorlunda dagen!

Först åkte jag upp till Paleo (grannby till Karlovasi) som har ett sött kapell på en kulle, sen vidare mot Neochori och Skoureika för att avsluta på Pefkas strand. Tog sedan vägen via Balos upp till huvudvägen igen! Schysst utflykt!

Utflykten gjorde att jag fick se solnedgången över Kerkisberget - och jag var lycklig!

9 september - Mellanlandning på Captain´s

Ja, eftersom det är söndag så är det välkomstmöten hela dagen så det finns inte så mycket att berätta. Men idag hann jag med en frappe på Captain´s bar innan hjulen styrdes mot Samos stad där jag skulle inte på kontoret en sväng.

Enna frappe metrio meghalla (Halvsöt frappe med mjölk)

Utsikt över Samos stad där jag har mitt huvudkontor på Ellinas Tour, min agent!

Tog en sväng in till torget i Karlovasi centrum så ni får se något från byn, inte bara från hotellet :)

8 september - Får jag följa med?

Så var det dags för lördag med ännu en avresa/ankomst. På väg till kontoret svängde jag förbi Aramis huvudkontor och tvättade bilen och fick sällskap av Ms Jonzon, enda valpen som är kvar.

- Du skulle möjligtvis inte kunna ta mig med?

Efter kontoret blev det matlagning hemma och snart var det dags för transfer och flygplats. En väldigt vanlig lördag således!

Välkommen till Samos! Vilket hotell vill ni till?

7 september - Att vakna upp i Karlovasi

Det är inte så dumt att vakna upp på ett hotell vid stranden. Hotellfrukost vid poolen och sen utsikt från balkongen.

God morgon, medelhavet!

Det som inte kändes lika kul var att hitta blåmärken av fingrar på låret och bortskrapade sårskorpor på armbågen från gårdagens Hammam. Så än en gång - DIT ska jag aldrig gå igen! Så oproffesionellt!

När jag skriver detta är blåmärkena borta - men fula ärr har jag kvar!

Förmiddagen och lunchen tillbringades på Mystic Ocean i Votsalakia. Därefter blev det kontoret för att förbereda ny ankomst och avresor.

Vågorna sköljde in på parkeringen utanför kontoret, så jag hade saltstänk på vindrutan när jag kom ut..

När jag var på parkeringen hemma i Pythagorio var solen på väg ner. Visst är det vackert?!

Och på balkongen behöver man aldrig känna sig ensam!

6 september - Kusadası

Så var det dags för en Turkiet-tur till "grannstaden" Kusadası (uttalas Kushadasä för den som inte redan visste det) och på dagens schema stod Hamam, lunch och shoppning. Min plan var att ha en veckas semester på 24 timmar.

Jag lämnade lägenheten straxt efter sju för att gå mot bilen som jag skulle ta till Samos stad.

Och som alla andra ställde jag mig i kön in till passkontrollen.

Maja (obsade turen för Apollo) och jag satte oss ute på däck medan Mariann, som skulle guida för Apollo i Efesos, minglade runt på båten bland sina gäster.
Från hamnen begav jag mig till det bättre hamam som finns i centrala Kusadası. Det var dessvärre stängt så jag blev ledd till det andra. Där betalade jag 20€ för misshandel en timme. Och ja, det var misshandel. Jag hade blåmärken dagen efter (se nästa blogginlägg!). Dit ska jag aldrig gå mer, kan jag lova!
Men efter det blev det lite shopping, minsann! Kom bland annat hem med en Hilfigerväska som precis matchar min nuvarande uniform :)

Lunch i bazarkvarteren, på Öz Urfa som har de bästa kebaberna - och så en Efes Dark till det!

Efter att Mariann och Maja hade köpt varsin väska och provat dyraste glasögongen (470€) vände vi tillbaka mot hamnen och åkte tillbaka till Samos stad!

Görüşürüz, Kusadası! (Vi ses, Kusadası) Alltid lika roligt att få praktisera sin turkiska!

I Samos stad åkte Maja med transferbussen hem medan jag och Mariann styrde hjulen mot andra änden av ön.

Solnedgång på Samos

På Samaina Inn blev vi mottagna av vår eminente receptionist, Elli. Och såsom brukligt är skrevs vi in på hotellet och fick varsitt All-inlcusive-armband!

Vi klädde om (och jag använde min Morticiaklänning faktiskt - ganska obekväm)

Buffémiddag och så lite vatten till det. Man vet ju aldrig om man behöver åka iväg...

Efter en stund i baren blev så klart Graube trött och var den som gick först i säng och fick därför några extra vuxenpoäng!

5 september - Morticiaklänningen = En skrämmande upplevelse

En sorgens dag!

Piggar upp mig själv med lite graffitti från Samos för det här är lite deprimerande, det jag ska berätta.

Förra veckan köpte jag en svart klänning i en butik. Den var konstigt i ryggen så de skulle korrigera det åt mig och jag skulle få den på måndagmorgon, levererad till kontoret. Jag skulle ha den samma kväll när vi firade 3 september, du minns.
När jag kom till kontoret på måndagen låg den där på mitt bord och jag provade den - och blev JÄTTEbesviken. Den var inte ALLS bra. Den var lika märklig som den var när jag betalade för den.

Jag gick tillbaka med den igår, när jag var i Samos, inte särskilt glad. Jag visade hur hemsk den var fortfarande. Hon satte dit ett par nya nålar och sa att den förhoppningsvis skulle vara klar imorgon - vilket alltså var idag.

Jag ringde och fick höra att den var i butiken så jag tågade dit, mycket tveksam. Jag hade på känn att det inte skulle vara bra den här gången heller. Och mycket riktigt. Visserligen hade man flyttat dragkedjan till sidan istället men nu var den nog ännu mer oformlig. Det var för mycket tyg på vissa ställen och nästan för lite på andra. När ägaren till butiken utropade: "Nu sitter den perfekt, Maria!", gav jag upp och tog klänningen med beslutet att ta den med till Indien när jag ska dit, så får DE sy om den.

Vad lärde jag mig av att betala 70€ (på rea)?
Att här köper man saker som passar redan från start!

Inga bilder på klänningen men här får du lite mer graffitti från Samos stad!

4 september - Varför be om hjälp när man typ kan själv?

Uppdrag i Samos stad för att sedan slappa i Votsalakia och därefter avsluta kvällen med service i Pythagorio och middag hos Mariann.

Uppfarten till parkeringen var idag avspärrad och man hänvisades in på "min" parkering för att komma ut!

Färgglada blommiga stolar utanför en butik på shoppinggatan i Samos stad.

Rob Tatuerare skulle inte öppna förrän klockan 11 så det blev en dyr juice i muséeparken medan jag och Mariann väntade - men öppnade han klockan 11? Nähäe då. Eller jo.... 11 grekisk tid kanske. Vi har inte helt samma tideräkning här, där fem minuter mer liknar svenska tjugo :)

Och så fick jag syn på något ovanligt idag! En beige Vaz/Lada - och blev nostalgisk när jag mindes mina egna (en gul och en beige har jag haft).

Att låta någon korrekturläsa skyltar är en nästan omöjlig tanke! Man kan helt enkelt inte erkänna att man inte kan stava. Gäller inte bara handskrivna skyltar som denna... Nästan lite gulligt mitt i sorgligheten och man förstår ju budskapet ändå.

Tog inga kort i Votsan men ett på Evangelitsa när hon satt vi datorn med bilbokningarna på Aramis.

På kvällen var jag inbjuden till Mariann på middag. Fick se utsikten från apollotjejernas terass före det och blev klart avis. Helt fantastisk utsikt över Pythagorio och hamnen!

Pythagorio harbour by night.

Fick igång laddningen på Marianns dator som inte mår så bra, och kunde sedan avnjuta en god måltid!

Skål i vatten utan blubblor idag!

Idag hade jag kommit ihåg att tända utebelysningen hos mig, vilket gjorde det lättare än vanligt att hitta hem. Gatubelysning är det sparsamt med!

3 september - Carpe diem!

Måndag och hotellservice - som vanligt.
På kvällen firade jag och Mariann att det var
  • första måndagen i september
  • 3 september 2012 (fast jag sa 2013 hela kvällen haha)
  • att Mariann gifte sig för tio år sedan (och skiljde sig fem år senare...)
Det gjorde vi, uppklädda till tänderna, på restaurang Four Seasons. Vi är rätt duktiga på att leva efter Carpe Diem! Vi hittar alltid en anledning att fira, bara vi vill!

Jag och Mariann firar dagen och skålar därför i mousserande vatten :)

Huvudgatan i Pythagorio, Lykourgos Logothetis, by night

2 september - Rödhårigas dag

Missade att gratulera mina rödhåriga vänner på deras dag. Har ju inte internet på mobilen gratis längre så när jag kom hem från Afrodite, där jag åt middag med Carola som åker hem imorgon, så var det ju försent.

Söndagen bestod av, som alla andra söndagar, av välkomstmöten från klockan tio i Pythagorio, vidare i Karlovasi för att avrunda med servicekontoret i Pythagorio. Straxt efter åtta var jag klar på kvällen, en ganska så normal tid för just denna veckodag!

En lite intressant sak har uppenbarat sig vid "min" parkeringsplats. Det har kommit upp ett fårstängsel. Och jag vet ju att det är egentligen privat mark så jag blev inte förvånad alls.
Första dagarna var det nästan helt avspärrat och det var kanske öppet en meter så man iallafall kunde GÅ in.
Idag hade man lyft bort stängslet och till och med lagt ut grus så att det var lätt för bilar, quads och vespor att åka in och ut bakvägen, som det är.  Vad var meningen med det där fårstängslet egentligen, undrar jag.

Som jag skrev initialt, var jag ute och åt med Carola. En jättefin, lite långhårig katt kom in på restaurangen. Den hoppade galant upp vid hink-fontänen och drack vatten... och den drack... och den drack. Det var en törstig katt, det!

1 september - Ostbåååååååågar!

En ganska vanlig lördag. Kontoret och sedan avresa och ankomst, vilket innebär arbete i buss och på flygplats.

På väg till avresetransfern fick jag en chock när jag gick förbi utgrävningarna bredvid Arkeologiska museet. "Oh no, tänkte jag. De har satt ihop golvet med BETONG!!"
Men så kom jag ju på, att under antiken hade man kommit på att tillverka en variant på den moderna betongen, med bränd kalk och pulveriserat material med kiselsyra (t ex vulkanaska alternativt krossat tegel - på Samos med all säkerhet tegel för här finns ju inga vulkaner) som bindningsmedel. Skulle det kunna ha varit den typen av material? Mycket troligt, och jag kunde pusta ut! Jag har varit på historiska platser där man dock har lagat med modern betong och det ser Förskräckligt ut!

Idag kom en annan kollega från Stockholm, Katerina. Och kan du fatta vad hon hade med sig? Fyra små påsar med Ostbågar! Det blev en glädje utan like. Och näe, jag har inga kvar. Den ena påsen efter den andra öppnades med andakt och inom en timme var de slut. Men jag var lycklig!

Du som läser detta och är på väg ner till mig på Samos, hörsamma min bön! Cheez balls med nachosmak står nu högst upp på önskelistan, sen kommer Cheez doodles, bara så du vet!

31 augusti - Är Europa ett land nu?

Idag tog jag en HEL fridag. Brukar annars sprida ut min dag på flera småtimmar, om du förstår vad jag menar. Idag åkte jag och Mariann till Votsalakia och jag kunde inviga min present från Samaina Inn, en handduk. Den hade en mycket intressant märkning från ett land jag inte helt känner till. Gör du?

Made i Europa? Har jag missat något av väsentlig art? Är Europa som USA? En binge stater som bildat ETT land?

På kvällen blev det ostbricka och en Cabernet Sauvignon i alla ensamhet på balkongen. Fick sällskap av Mor Katt med son, som visserligen gillade ost men nog föredrog Mjölkbaren.

Ost är bra men mamma bäst!

30 augusti - En alldeles för vanlig dag

Ett av de kortaste inläggen på min blogg, får jag medge - och inga kort tagna!

Idag var det kontoret hela dagen. Jag gjorde lite mer än hälften av välkomstmaterialet innan jag gick hem, lagade mat och gick och la mig.

En ganska ospännande dag faktiskt men jag misstänker att jag behöver ha dem ibland också. Kan det vara lugnet före stormen kanske???