30 januari - Melaka

Denna morgon åkte vi söderut till Malaysias färgstarka födelseort, Melaka (kl 8:30). Resan tog längre tid än de vanliga knappt 2 timmarna. Vi hamnade nog på typ 3,5 timmes restid på grund av trafiken, så det blev lite segt.

Det blev en välkommen promenad i Melaka. Stadens strategiska läge gjorde den tidigt till en eftertraktad plats för kolonialmakter som Portugal, England och Holland, och den Unescolistade stadskärnan är en fascinerande smältdegel av de olika kulturer som präglat staden.

Under vår tur såg vi höjdpunkter som ruinerna av portugisernas A Famousa (porten som står ensam kvar), St Paulskyrkan samt holländarnas administrationsbyggnad, kyrkan och klockstapeln på Röda torget – och tre färgglada kor intill väderkvarnen och rondellen.

Som Pokémonjägare blev man så klart extra glad över att se den här Pikachu-cykeln

De färgglada korna är ett samarbetsprojekt med Holland och skänktes av dem i samband med malajernas firande av Holland Days Festival 2019.

Ja, du får kanske anstränga dig för att se kossorna, men de ÄR där

Vi avslutade turen med en härlig båtfärd på Melakafloden innan det var dags att gå iland och promenera Jonker Street.

Malaysia ligger 7 timmar före Svergie... eller kanske ett år efter om man ska tro skylten

Jonker street är huvudgatan i China Town, tidigare känd för antikviteter men består idag av souvenirer, souvenirer och souvenirer. Här försvann vi in på en tvärgata för att äta gemensam lunch.

En enkel restaurang med handskriven meny speciellt för oss

Buddhistisk tempelprocession

Proton är Malaysias eget bilmärke och så här ser loggan ut

Väl tillbaka i Kuala Lumpur hade vi resten av dagen fri för egna aktiviteter. På kvällen var vi några som återigen hamnade på Street Food Market nära hotellet igen, men de flesta var nog ute på egna kulinariska äventyr innan det var dags att packa ihop resväskor och handbagage inför regnskogsvistelsen de närmaste dagarna.