Vidunderliga Vietnam 5-16 februari 2012

Så har det äntligen blivit dags att publicera bilder från min rundresa i Vietnam i februari. Det blir inte så mycket text, dels för att nya uppdrag stundar och tiden inte finns, men också för att det är ju inte så kul att åka upp upptäckarresa och redan veta allt!
Min förhoppning med inlägget är att du som var med kan minnas tillbaka på saker du inte kanske tänkt på just då... medan du som inte varit där än, blir lockad att följa med mig eller någon annan vid tillfälle!

Den här rundresan gör jag dessvärre inte längre som den ser ut här!
Den sista med det här upplägget gick våren 2012. Från och med i höst ser den lite annorlunda ut. Gå in på Albatros Travels hemsida och uppdatera dig!

6 februari. Hanoi - Halongbukten (5 februari reser resenärerna från hemlandet)
Resenärerna ankom till Hanoi flygplats på morgonen men lämnade Hanoi direkt för att sätta kurs mot Halongbukten där en traditionell vietnamesisk djonk väntade på oss. Den blev vårt hem första dygnet.

En mindre båt tar oss ut till djonken

Vi gick iland på en av de 3000 öarna och besökte grottor med stalaktiter och stalagmiter.

I en av grottorna finns en formation som ser ut som en sköldpadda och sådana lär ju bringa lycka. Alltså ligger alltid pengar där som tack.

Halongbukten är otroligt vacker, inte bara i solnedgången. Det är en mäktig plats!

Ute på däck fick jag besök av en stor och vacker mal!

7 februari. Halongbukten – Hanoi
Vi blev kvar i Halongbukten och äter lunch på båten innan vi åker in mot Hanoi igen.

Idag åkte vi in i en av lagunerna där det finns apor. Fick dessvärre inga bra kort. Hade bara mobilkameran med mig...

Innan vi lämnade båten lämnades dricks i en stor träkrabba . och vi kunde se hur man fyllde på vatten till nästa båttur.

Gillar båtens tip-box

På väg in till Hanoi gjorde vi två stopp. Det ena var på en pärlfabrik där vi fick se och höra om pärlodling!

Pärlor odlas på olika djup för att få fram olika färgskiftningar

Det andra stoppet (för fika) var på en speciell hantverksverkstad. Här får nämligen handikappade lära sig ett hantverksyrke och får därmed självförtroende, egenvärde plus kan bidra till familjens försörjning.

Just det här centret tar hand om hela familjerna och de kan välja att bo här eller bo i sina byar och bara låta sälja det de tillverkar här. Såna här önskar jag mig i Sverige!

De säljer allt från små hantverk till stora statyer. Någon som är intresserad av att ha en glad buddistmunk i trädgården? De kan låta frakta den till dig för en billig penning!

8 februari. Hanoi - flyg till Huê
En fullspäckad dag i Hanoi som sedan avslutades med flygresa till Hué!

Vi startade med området där Ho Chi Minhs mausoleum samt hans bostäder ligger. Ja, han bodde på tre olika platser under lika många perioder, faktiskt.

Bilder från trädgård och bostadsområdet

Härifrån gick vi till Enkolonnpagoden från 1049, byggd av kejsaren Ly Thai Tong.

Den är byggd som en symbol för Lotusblomman som stiger upp ur vattnet

Vi besökte förstås också Litteraturtemplet men där tog jag visst inga kort alls den här gången! Istället blev det lite bilder från turen på cykelrikschan. Tänk att man hela tiden upptäcker något nytt!

Gillar att man har en aktiemarknad i ett kommunistiskt land.

Vi avslutade turen vid Huc bron (Soluppgångens bro) som går över Hoan Kiemsjön till Ngoc Son templet (Jadetemplet som är Konfusianskt).

Idag såg jag ingen sköldpadda i sjön. Men om jag inte missminner mig hade några resenärer turen på sin sida istället.

Tog bild på brädspelet man brukar spela ute vid templet

Vi åkte efter en timme i gamla stan, till flygplatsen för att där ta ett flyg till nästa stad vi skulle besöka: Huê.

9 februari. Huê
Efter frukost åkte åkte vi ut på Citytur!

Resterna av kinesiska nyåret såg man överallt. Vid hotellentrén stod apelsinträdet kvar.

Vi började sedan med en båttur på Parfymfloden (Song Huong) för att komma till Thien Mu-pagodan.

Efter det fortsatte vi tilll Citadellet, stadens antika fästning med den Förbjudna staden. En personlig favorit, faktiskt!

På eftermiddagen besökte vi mausoleerna för kejsarna Tu Duc och Khai Dinh. Vi startade med Tu Du som visar upp kejsarens gigantiska gravsten, den största i Vietnam.

Khai Dinh ligger bara en bit därifrån och ser helt annorlunda ut. Området är byggt i betong (!) och ser ganska mörk och tråkig ut... tills man kommer in i byggnaden!

Rummet är fullt med mosaiker och rummet går liksom i ljusblått. Jättefint. Tyvärr gör bilden inte mausoleet rättvisa.

På kvällen gick vi till en kejserlig restaurang där vi alla fick låna kläder för att verkligen kunna resa i tiden!

Att klä upp sig, äta god mat och få vietnamesisk underhållning gjorde denna dag komplett.

Vi övernattade i Hué. Imorgon väntade nya äventyr!

10 februari. Hué - Hoi An
Efter frukost på hotellet lämnade vi Hué och åkte till Hoi An. På vägen åker vi längs med Kinesiska havet. Vi stannade en stund i solskenet och kunde doppa tårna! Det var flagg för badförbud... Det är mer regel än undantag här.

En lååååång sandstrand som det snart kommer ligga hotell på, tyvärr. Det är en av turismens baksidor - allt det medför är inte vackert.

Hoi An kom med på UNESCO:s Världsarvslista 1999 och vi tog en långsam promenad i de gamla kvarteren. Vi stannade till vid en silkesverkstad. Det finns en del sådana. De kan visa oss silkesmaskar, puppor och tillverkning och efter att ha sett detta förstår man varför äkta silke är dyrt. Det är ett riktigt handarbete!

Silkesmaskar matas med blad, bildar puppa och det är puppan som man spinner tråd av.

Vi besökt även en del historiska byggnader också, samt åt lunch vid den lilla gedigna japanska bron.

Varje år svämmar Mekongfloden över och invånarna gör streck och skriver datum/år på väggarna efter hur högt vattnet stod.

På väg till båten som skulle ta oss ut på floden, träffade några av oss på den här vackra, duktiga simmaren - Rhabdophis subminatus. På engelska kallas den för Red Necked Keelback och på svenska tror jag den kallas för Regnbågsorm. Den är giftig men biter sällan.

Fast 2010 blev faktiskt en pojke biten av en sån här som vägrade släppa och pumpade in gift 20 sekunder. Giftet angriper njurarna och pojken fick ligga på sjukhus 14 dagar. Några dödsfall är noterade men, som sagt, den biter sällan.

Även om ormen är giftig dör man sällan, om det kan vara till någon tröst.

På kvällen shoppade jag lite på marknaden och träffade några tjejer där jag köpte kort att skicka hem. En av dem erbjöd sig att åka och köpa frimärken och gjorde så. Dessvärre var det till vykort och jag hade kort i brev... Så de blev aldrig skickade. De åkte till och med hem i resväskan haha

11 februari. Hoi An - Saigon
Efter frukosten på hotellet åkte vi till flygplatsen i Danang för att flyga till Saigon.

Dessvärre blev det inga foton tagna från Presidentpalatset, Notre Dame och Binh Taymarknanden den här gången. Men ni har det nu i annat inlägg på bloggen. Däremot får ni ett kort från Thien Hau-pagoden i Cholon (Chinatown).

Altare i Thien Mu - pagodan

Resenärerna hade tid på egen hand på eftermiddagen och kvällen.

12 februari. Saigon. Cu Chi-tunnlarna och tid på egen hand
Efter frukost på hotellet åker vi till de berömda Cu Chi-tunnlarna som byggdes av Vietcong under åren 1940-60.

Bomber man har hittat på området står kvar och kratrar som bomber har gjort har man inte fyllt igen.

Bilder från en av många krigskyrkogårdar...

13 februari. Saigon - Mekongdeltat
Vi lämnade Saigon tidigt på morgonen och åkte till My Tho. Här bytte vi från buss till båt och gav oss ut på en båttur på Mekongfloden och dess kanaler. Vi gick iland på den vackra ön Thoi Son som är fylld av fantastiska fruktplantager. I området ligger också en kokosgodisfabrik!

Kokosgodis och frukt bjöds det på, minsann. Fast varken Kinesiskt äpple eller Dorian stod på menyn...

Vi lunchade på en restaurang som låg i närheten av ett läger för tuppfäktningstuppar

Vi övernattade i Can Tho och jag promenerade ner till kooperativets restaurang och satt vid kajen och åt middag. Inte en helt fel avslutning på arbetsdagen, va?

Middag intogs på kajen med utsikt över Mekong

14 februari. Flytande marknaden Cai Rang - Saigon

Vi gick upp tidigt, tidigt för att återigen gå ombord på en båt. Den här tog oss till flytande marknaden. Här är lite bilder därifrån!

Vi lämnade Mekongdeltat och åkte tillbaka till Hanoi där de flesta av oss avslutade med middag i Barbeque Garden, ett jättemysigt ställe där det var fullsmockat den här kvällen som var 14 februari... Alla hjärtans dag!

Barbeque Garden ännu en gång, alltså!

15 februari. Saigon och hemresa
Vi hade hela dagen till fritt förfogande i Saigon. De som ville besökte krigsmuséet som handlar om Amerikakriget, några softade på hotellet medan andra shoppade det sista.

Under kvällen åker resenärerna till flygplatsen för återresan till Sverige. Själv blev jag kvar på hotellet ytterligare en natt.

16 februari Resenärerna åker hem och jag blir kvar.

Jag hade ju en dag extra och passade på att gå till posten för att skicka hem lite saker med båt. Det tar visserligen tre månader men det brukar komma till Sverige (Fast i skrivande stund är jag lite osäker på det här paketet. För det jag skickade från Thailand tog knappt två månader och den tiden har passerat när jag skriver detta...)

I paketet fick jag inte skicka studsbollarna med batteri, DVD:n (som tydligen var bränd) och fick ta ur batterierna ur ficklampan

Promenerade lite i stan. Det är ju lite trist att ta taxi överallt.

17 februari. Sista dagen i Vietnam för den här gången.

Min sista dag i Vietnam för den här gången blev sedan tveksamt spännande. En timme innan avresa till flygplatsen gick nämligen mina glasögon sönder!

Jag famlade mig ner till receptionen för att höra om de hade en lite mejsel. Det hade de inte. En i receptionen ritade ut var närmaste optiker låg och jag började stappla dit, kisande. Men han hade ritat fel så där låg ingen optiker - bara ett apotek. Men jag gick in där och man ritade in där optikern faktiskt låg men det skulle bli en promenad på 20 minuter nu när jag gått så fel.

De ringde istället på en taxi... som inte kunde vänta när jag sprang in och fick hjälp. Utan jag fick jaga en ny taxi (fast då såg jag ju iallafall) och kom till hotellet fem minuter innan min beställda taxi till flygplatsen kom!

Funderar på att alltid åka med radioskruvmejsel i packningen :)

Men när jag sedan klev av taxi och skulle gå in mot hotellet förlorade jag fotfästet på trottoaren. Jag tog emot mig med handen mot ett träd och skrapade upp knogen på lillfingret! Det blev ett blodigt köttsår som jag baddade med Aloe vera upprepat. Det slutade blöda till slut men i skrivande stund är knogen fortfarande svullen och öm och idag är det den 25 april...

Rengöring med handsprit (Ja kranvattnet är inte rent här) och på med Aloe vera-gelé.

Ja, det var kanske ingen rolig avslutning på Vietnamvistelsen. Men jag hade ju roliga saker att se fram emot för det var ju Bombay nästa!!! Mer om Indienäventyret i annan blogg!