10 september - Extra vandring o hemfärd

På morgonen hade jag min extravandring på andra ställen än den guidade turen. Här är lite foton från dagens promenad.

Det var full kommers på marknaden.

Jag hade länge tänkt köpa med mig ost hem och det blev äntligen av idag.

Det är vackert med honung men det känns lite galet att köpa med sånt som finns liknande hemma.

I parken vilade duvorna.

På fiskmarknaden hittade vi några fula fiskar.

Några av gästerna besökt den vansinnigt roliga Grodutställningen i gamla biografen (slutar 25e).

Modell av Splits centrum finns vid Riva.

Game of thrones var där och spelade in och hade beslagtagit hela vägen framför palatset.

Så var det dags att åka hem och idag skulle jag få med mig tavlan jag fått i födelsedagspresent - var det tänkt. Jag misstänkte att jag skulle ha svårt att hålla reda på den eftersom den inte tillhörde mitt vanliga bagage och som jag har rutin på att ha med mig. Det här var utöver det vanliga. Och det här är vad som hände.

Den var med in på flygplatsen - men kom sedan bort. Efter att ha frågat nere vid säkerhetskontrollen där jag glömde den, och de inte hittade den, gick jag något upprörd omkring och spanade på flygplatsen för att se om jag såg den. Den skulle ju inte bli helt lätt att gömma och flygplatsen är ju liten. Jag spankulerade runt med händerna på ryggen, kikade under säten och vid folks väskor - och där! Där stod den! Vid gaten till planet mot Paris! Hur den hade hamnat där har jag ingen aning om men den var ju rätt oväsentligt. Vi återförenades så i en kram och vår gemensamma färd fortsatte.

Omklädd och klar för svensk temperatur.

Tavlan kom med på planet och vi landade tillsammans på Arlanda. Och där kom tavlan bort igen. Jag glömde ta med den efter att ha varit på toaletten. Jag kom på det som först nere vid bagagebandet och hade då passerat passkontrollen och kunde inte gå tillbaka och hämta den. Jag haffade tag i en städare som ringde upp till en kollega. Men eftersom jag inte visste vilken gate (och därmed toalett) jag hade landat vid gick den personen och letade på fel toalett och jag fick alltså lämna Arlanda utan den. Däremot efterlystet jag den på Hittegods.

Tåget var försenat den här kvällen. Det betydde, för mig som reser med Resplusbiljett, att jag fick åka taxi hem till Mantorp från Linköping. Och vet du vad, det kändes som rena lyxen!. Det var nästan så att jag satt och hoppades att det skulle hända flera gånger :) Men hem kom jag, som förväntat, utan tavla.