1 juli - På utflykt till Čiovo

I onsdags kom vi ju inte till Trogir pga av vädret. Men idag så lyckades vi. Vi lämnad Bol under blå himmel och med varma vindar. Och på vägen dit blev det ett tank- och fikastopp i Milna.

Vi stannade i Milna ett par timmar så de som ville kunde kliva av och ta en kopp kaffe i hamnen eller rent av en kort promenad. De flesta stannade dock på båten i värmen och passade på att tillbringa tiden på soldäck.

Innan dagens badstopp landade en underbart vacker Riddarfjäril (Papilio rutulus) på en av gästernas bikini. Visste du att det finns en släkting till den i Sverige? Den heter Makaonfjäril (Papilio machaon).

Idag fick vi ny kapten. Du förstår, en gäst (Bobbie) hade visat intresse och varit en del på bryggan. Idag överraskade kaptenerna honom med att utse honom till Stf Kapten! Jag tror inte att han trodde på det helt. Men så blev det faktiskt!

Först skulle han ha kaptenskjorta förstås! Kapten Tom ser till att det ser bra ut.

Men att lämna över krävde att vi tog på oss räddningsvästar. Man vet ju aldrig!

Rade hämtade en till mig också och så stod vi där, alla i besättningen med räddningsvästar på medan Bobbie fick ta över.

För att känna mig extra säker ställde jag mig vid livbojen.

Och ja, det gick ju bra att lämna vårt badstopp. Räddningsvästar av och en nöjd Bobbie gör honnör innan det är dags för lunch! En speciell upplevelse, helt klart.

Trogir är ju lite utav en favoritplats som du kanske minns. Det kändes jättekul att vara tillbaka.

Inloppet till Trogir.

Kamerlengofortet med St Markustornet i bakgrunden till vänster.

Strandpromenaden med Dominikanerklostret (tornet till vänster) och skolan till höger om det. Tornet som ser ut att höra till skolan tillhör St. Laurentiuskatedralen som ligger mitt i byn.

Huvudvägen som går från havet till andra sidan där det går en bro mellan ön och fastlandet. Den ligger mellan klostret och skolan.

Bron mellan ön där gamla Trogir ligger och ön Čiovo dit vi åke och åt senare.

Havsporten med skylten som berättar att det här är UNESCOskyddat område.

I Benedektinernunnornas kloster, St. Nicholas, finns reliefen av Karios. För ovanlighetens skull var dörren öppen in till gården så vi tog en snabb titt. Men reliefen av Karios finns i museet så det kunde de som ville gå tillbaka till. Själv har jag honom i mitt halsband. Han står för att när det rätta ögonblicket är borta så kommer det inte igen. Det är därför viktigt att snabbt upptäcka möjligheterna och gripa tag i dem oavsett om det gäller ord eller handling. Kairos är också alltid på vägen någonstans.

Avrättningsplatsen medelst halshuggning vid Johannes Döparens kyrka.

Baksidan av katedralen som påminner mig om Dubrovnik där den runda trappan finns.

Radovans port i katedralen är världsberömd.

I Loggian träffade jag på Klapabekantingar från Split.

Skampålen utanför Loggian.

Ickebevingade lejon finns här och där. De venetianska lejonen slog man sönder.

Bara ett bevingat lejon finns kvar får vi veta, i ett av palatsen.

Det Judiska huset har det här fina vapnet kvar ovanför dörren från tiden när en adelsfamilj bodde där.

Smala trappan upp till Glädjehuset.

St. Peter vakar över ingången till sin kyrka.

Efter den guidade turen gick jag och Danica (lokalguide som jag haft förut) och fikade på strandpromenaden.och efter det gjorde jag mig iordning för att åka till en restaurang som vår Darko rekommenderat. Han hade jobbat där innan han mönstrade på Seagull, och han kom dessutom förbi med sin flickvän när vi satt där.

Maten var helt okej och restaurangen ligger precis vid havet. Och vi fick skjuts både fram och tillbaka. Det var ju himla schysst. Men nästa gång ska jag testa någon restaurang innanför murarna, tänkte jag. Vilken det blir beror på vad kroppen är sugen på!

Plötsligt fick jag syn på något som liknade en meteor som gick igenom atmosfären. Upp med kameran, alltså!

Men när jag förstorade såg jag att det var ett flygplan. Besvikelsen av total!

Det hade börjat skymma när vi kom tillbaka till båten ( i mitten av bilden) så jag avslutar dagens inlägg med en skymningsbild över det gamla Trogir och hamnen.