20 november - Krigsmuseet, slutshopping och hemfärd

På dagen var det inget som stod på schemat direkt. Bara om man hade lust kunde man haka på oss till Krigsmuseet. Och det var det en del som gjorde. Men först: Frukost och fotgrafering över stadsvy från hotellrummet :)

Vy över Saigon stad

Vi promenerade till krigsmuseet. Det ligger ganska så nära hotellet nämligen. Här är lite foton från promenaden.

Ett kassaskåp säljes - för säkerhets skull.

Durian såldes bland annat av dessa härliga damer.

Efter att ha betalat 15000 VDN i inträder fick jag komma in

Giljotin för avrättning och burar för "korrigering"

En klassisk bild som illustrerar krigets fasor. Den har nog alla sett någon gång, oavsett ålder. För den intresserade är det mest fotografier tagna under kriget som det här museet handlar om.

Efter museet gick jag och min kollega ner mot marknaden för att satsa på lite mer shopping. Det vore ju synd att inte fylla väskan med 20 kilo. När jag åkte ner till Saigon hade jag med mig ynka 16 och skulle ju ha 4 kilo luft med mig annars. Och här är lite bilder från shoppingturen.

Jag undrar om det betyder att om jag köper en grillad kyckling, befriar de en då? Det trodde min kollega haha

En älg smög omkring i en butik! Lika malplacerat som julgranarna.

Men det blev inte mycket handlat, faktiskt. Nästan lite tråkigt. Faktum är att det stannade vid 16 kilo i resväskan på vägen hem från Vietnam. Men jag hittade inget jag ville ha eller behövde. Så när jag kom hem till hotellet var det bara tillrättaläggande i väskan, låsa den och dra den ner till receptionen.
Eftersom vi var tidigt hemma så passade jag på att gå på massage en timme. Det kändes som en smart avslutning på min Vietnamvistelse.

Jag valde att åka med gästernas buss till flygplatsen trots att jag inte skulle flyga förren 2,5 timme senare. Men att sitta och åka fram och tillbaka till hotellet, som skulle ta ungefär lika lång tid, lät inte lockande så då kunde jag lika gärna vara kvar där och äta middag, tänkte jag.

Det skulle bli brölopsfirande på hotellet på kvällen. Det hade ju varit kul att få vara med på...

Jag fick stå och titta på när gästerna kunde checka in sitt bagage. Själv skulle jag få vänta tre timmar innan jag kunde stå där själv.

Gästernas incheckning gick smidigt

När alla försvunnit tog jag så min resväska och gick upp till restaurangen. Där åt jag middag och försökte fördriva tiden. Hade fått några skvallertidningar från en av gästerna så jag inte skulle ha alltför tråkigt. Och några timmar senare var det min tur och därmed tar mina bloggar slut från Vietnam den här gången. Nästa gång jag skriver är jag på väg till Sverige!

Hej då Vietnam. Vi ses snart igen!