5- 24 juni Två spännande veckor!

5 juni

Världsmiljödagen! Den firade jag inte alls, faktiskt. Varför fira något en dag när man måste ta hänsyn VARJE dag, tänker jag.
Däremot tvättade jag bilen. Kändes som ett arbetsmiljöbonus. Bilen är ju en del av mitt jobb numera. Sitter i den ganska mycket och det gör ju inget om den är snygg både utvändigt och invändigt. Den blev ju jämrans fin, helt klart.

6 juni
Var inne en sväng och handlade på Biltema. Tänkte vaxa bilen efter tvätten igår. Men pollen hade gjort bilen gul så det fick jag vänta lite med...

7 juni
En hektisk dag. Den började med arbetsplatsbesök på Slaka Djurhem med en av mina kursdeltagare. Därefter levererade jag vatten till Tannefors. Fortsatte till kontorstjänst med kvitton för maj och avslutade arbetsdagen med att skriva på kontraktet för Uppdrag på Manpower och Jobbcoachning.
När jag kom hem förberedde jag Äventyret med Martina 2-4 juli. Kan ju inte berätta mer om det eftersom Martina (/hej hej) läser bloggen....
Mailade till chefen på Arbetslivsresurs för att höra om det är möjligt att behålla coachkontraktet med dem eftersom det är annan inriktning än uppdraget för Manpower.

8 juni
Tisdag 8e juni har jag redan glömt hur jag tillbringade. Men kalenderna är tom den dagen så jag utgår ifrån att jag arbetade hemma med slutrapporter för Åtvidabergsgruppen och förberedde onsdagens seminarium.

Jonzon hade besök av Börje...

.

9 juni
Fick reda på att jag får ha kontrakt kvar med Arbetslivsresurs. Blev JÄTTEGLAD. Alltså, det är ju inte säkert att jag får några uppdrag för någon av dem egentligen. Men det känns ju trevligt att ha kontrakten.

På förmiddagen hade jag seminarium om CV och Personligt brev. De hade fått i uppdrag att ta fram intyg/betyg för att kunna skriva den här dagen men ingen hade utfört uppdraget så det blev bara repetition. Kändes lite snopet, förstås. Tycker att jag har varit tydlig med att utan de två pappren är det svårt, för att inte säga omöjligt, att söka jobb.
På eftermiddagen fick jag nyckeln till lokalen. Men det var något av en besvikelse. Visserligen hade man målat väggarna men man hade tagit bort skrivbänken med hyllor/lådor med förklaringen att man inte kunde montera tillbaka det (fast jag hittade bordet när jag gick en tur runt i lokalerna senare) och den runda svarta mattan som skulle vara i mitten hade blivit fyrkantig och med rosa, ljusblå och grå prickar, vilket INTE passar min inredning). Dessutom där bordet jag hade bett om att få behålla, hade stått låg två andra mindre fyrkanter med samma färgsammansättning. Dessutom hade man inte monterat in kökskranen jag skulle fått. Handfatskranen satt kvar fortfarande. Jag kom faktiskt av mig helt...
Men jag hämtade Milla (Martina hade glömt bort att hon skulle bli hämtade) och hon och Elton följde med upp en sväng och tittade iallafall. Skjutsade hem dem efter handling och en sväng till McDonalds drive in i regnet. Det var då det hände! PANG, sa det om rutan när jag använde fönsterhissen. Fönstret kom ner men vill inte upp igen. En decimeter öppet fönster och regn är ingen hit! Dessutom var det två dagar till jag skulle till Trollhättan med bilen vilket gjorde att jag inte kunde lämna in den, Ringde till Per som sedan räddade situationen med silvertejp!

10 juni
En förmiddag på Arbetslivsresurs. Lämnade över Åtvidabergsgruppen till Nina. Därefter åkte jag till Myrorna och hade avstämningsmöte med en av deltagarna som har sin praktik där.
Åkte hem och åt lunch.
På seneftermiddagen åkte jag till lokalen - och glömde mobiltelefonen hemma vilket skulle visa sig vara direkt olämpligt. Jag skulle ha vattenlab och vattenutlämning. Jag laborerade och testade pHvärden och väntade på att Alice och Håkan skulle komma och hämta vatten - men ingen kom. Jag väntade och väntade och väntade. Till slut hör jag hur det ringer på entrédörren. Där står en säkerhetsvakt med mina besökare. Då får jag reda på att porten STÄNGER kl 5 pga ungdomar som springer och förstör i trapphuset. Det går varken att komma in via centrum eller utifrån som besökare, berättade han!!! Det har man glömt att berätta. Håkan hade sprungit runt på centrum och letat efter någon som kunde öppna bakdörren till dem. Underbart.
Denna afton mailade jag till ansvarig för lokaluthyrningen och undrade över hur det hade tänkt! Det börjar bli lite märkligt det hela. Jag betalar för en företagsförsäkring från 1 maj eftersom jag har kontrakt från 1 maj (men betalar ingen lokalhyra än- som tur är. Då hade jag varit än mer besviken och irriterade än jag var vid detta tillfälle. Ett publikt företag kan inte bo i en port som är stängd från kl 5 när vi har öppet fram till kl 7 för att alla som jobbar ska kunna komma till oss.)

11 juni
Dags för en tur till Trollhättan och ZumbaCertifiering. Det hade jag sett fram emot ett par månader. Alice skulle också ner och hälsa på kompisar så vi hade sällskap med varann.
Efter ett stopp i Gränna där vi köpte lite polkagrisar hamnade vi i dimman runt Jönköping, där vi passade på att luncha på A6...

.

Toastopp på Tre älgar...

.

... hamnade vi i Trollhättan till slut. Vi tog en tur till fallen. Jättefint med graniten som lyste rött mot vatten och en grönbrokig bakgrund.


.

.



Checkade in på vandrar hemmet Gula Villan. Enkelt men klart funktionellt med toa och dusch i korridoren. Slängde in mina grejer, klädde om och åkte bort till Sporthallen för att vara med på Zumbapasset som Jenna Bostic skulle ha, öppen för alla. Per hade skrämt mig med att jag hade sagt att det skulle börja kl 5, samma tid som jag kunde checka in så det blev lite panik. Jag hade inte skrivit något om tiden i min kalender och blev plötsligt osäker. Hade precis för mig att det stått kl 18 i inbjudan. Och så var det. Jag var först där och fick sitta och vänta 45 minuter. Men det gjorde inget. På den stunden kunde jag varva ner, ju!

Efter passet, som var jätteroligt, åkte jag "hem" och såg första gången haren. Den bodde nog i närheten för den såg jag varje dag sedan.


12-13 juni
Utbildningsdagar!
Första dagen var det genomgång och träning för koreografiuppbyggnad, musikanalys och zumbasteg för Salsa och Merenge och på söndagen var det Cumbia och Reggaeton på schemat.
På söndagen skulle vi dessutom koreografera och visa upp för resten av gruppen som bestod av deltagare från Norge, Danmark och Finland, förutom Sverige då så klart. Jätteroligt!
Mycket musikanalyser blir det, inser jag. Jenna menar att vi måste lyssna på låten 100 gånger innan vi kör den för deltagarna. Och jag håller med. Det är mycket nyanser man måste ta hänsyn till om man vill ha ett korrekt pass. Så många timmars förberedelse kommer det bli. Jag tror faktiskt att Zumba är det mest krävande passet för instruktören just på grund av kombinationen att göra musikanalyser och koreografer HELT efter låtens uppbyggnad. Det är en utmaning som heter duga - och jag är beredd att anta den!

På söndagmorgonen vaknade jag som vanligt (vid 5) och åt av min medhavda matsäck till frukost på rummet.



Innan vi åkte hem från Trollhättan hade jag fått mitt Cert och jag valde att gå med i ZIN (Zumba Instructors Network) för att alltid vara uppdaterade på det senaste. Det känns viktigt. Ska man arbeta med något seriöst så krävs det engagemang, tycker jag.

Klockan var fem när vi startade hemresan och klockan skulle hinna bli ganska mycket innan vi kom till Linköping. Men vi stannade en gång i höjd med Larv. Hade sett den skylten på vägen ner och känt att DIT måste vi. Men det visade sig vara 7 km från huvudvägen vilket gjorde att jag stannade vid skylten och larvade mig i stället. Det gick bra det också!


I höjd med Gränna där vi tog en bamse med mos.

..

14 juni

Per hade avslutning på kvällen så jag skjutsade dit och hämtade på kvällen. På vägen  hem svängde jag in till Bilbyter och hörde om de kunde fixa min fönsterhiss. Jag skulle ändå vara på kurs två dagar i Stockholm och behövde inte bilen så jag tycket det kunde passa bra. De hade egentligen inte tid att ta emot den förrän 7e juli men gjorde ett undantag eftersom jag haft lite fler bekymmer med bilen än just detta. Det var hygglitgt tyckte jag. Runt 2-2.500 skulle det kosta. Det såg jag däremot INTE fram emot. Men det var nödvändigt. Hissen hade havererat.

Jonzon var hemma hemma hela dagen. Han fick vara hemma en stund ensam på eftermiddagen. Hade tre avslutsamtal med AF och efter det lämnade jag min bil till verkstan och tog buss och tåg hem. Det gick ingen buss till Rappestad så jag fick gå hem. Skillnaden mot i vintras var landskapen och farten. Det tog faktiskt bara 35 minuter hem!

..

På grusvägen hittade jag en död... ja, vad det nu är Min spontana reaktion är mullvad men Per säger att det inte finns mullvadar här, bara sorkar. Och jag tittade inte på fötterna så jag kan ju inte säga säkert. Men om någon vet så skriv gärna en kommentar. Jag är nyfiken på vad det här är för djur!



15-16 juni
Två intensiva dagar med utbildning i Cut-e i Stockholm (jobbcoachverktyg som bland annat Manpower använder) tillsammans med mina två nya kollegor Bodil och Karin med boende på Elite hotell nära Stureplan. Bra utbildning som rustade oss för vårt nya uppdrag. Jobbcoachning!

.
17-18 juni
Internutbildning på Manpower. Vi gick igenom uppdraget, fick material och genomgång i deras program. Vi får ha samtalen där, får inloggninsguppgifter, mailadresser och visitkort. Ett uppdragspaket, helt enkelt. Det blir bra!

På torsdagkvällen åkte jag till lokalen för att vattna och upptäckte att elen var avstängd. Tänkte inte så mycket mer på det eftersom jag trodde att bara en propp hade gått.

På fredagen har man gemensam frukost och det var vi inbjudna till och blev presenterade för resten av de som jobbar på Manpower i Linköping. Underbar frukost, nästan som på ett hotell! Härligt!

På eftermiddagen åkte jag till Livskomfort. De hade invigning av sina nya lokaler på Sturegatan. Lämnade en blomma, åt lite och samtalade med några kunder och linköpingsprofiler innan jag vände hemåt. Per och Jonzon åkte till landet på torsdagen så jag hade huset för mig själv ett par dagar.

19 juni
Skulle åkt till Tina på kalas men valde att bli hemma istället pga en något envis och oroväckande huvudvärk. Har haft det ett par dagar och även om jag är medveten om att det nog beror på att dt inte har blivit så mycket vattendrickande så är det tillräckligt besvärande.

20 juni
Söndag med zumbamusikanalyser och Playkanaler!

21 juni
Sommarsolståndet och Grönlands nationaldag.
Hade ett avslutsamtal på förmiddagen, åkte till lokalen för att konstatera att elen fortfarande inte fungerade och upptäckte att elen var borta i alla lokalerna. Fick använda min ficklampa som jag har på nyckelknippan när jag gick på toa. Det var märkligt, tyckte jag. Hade inte hört något om att den skulle stängas av. Undrade hur man kunde arbeta som hantverkare utan el...

På eftermiddagen satt jag med på ett coachsamtal med en annan underkonsult på Manpower och lärde mig registerera i deras datasystem.

22 juni
Lämnade en TV till brorsan. Hans höll på att gå sönder och Per hade Millas gamla kvar i datarummet.
jag fick min första kandidat att coacha och ringde upp henne och bokade in henne till morgondagen. På vägen fick hon några uppdrag.

På kvällen grillade vi och Milla, Elton och Martina var med. Jättetrevlig kväll.

23 juni
Dubbelpass med linköpingsgruppen för Arbetslivsresurs. Vi gick igenom CV pch personligt brev (tre av sju hade iallafall skrivit förslag) och vi kunde arbeta lite mer handgripligt. Det var avslutningsdag och vi åt äpple och rabarberpaj med vanlijkräm. Hade försökt hitta guldmedaljer med choklad men int lyckats. istället blev det en variant. Choklad i guldpapper. Nu går gruppen mot nya utmaningar.

Svängde förbi Manpower för att hämta nyckeln till Motala där jag skulle ha coachsamtal senare epå eftermiddagen. Hon hade utfört sina hemläxor vilket gjorde samtalet strukturererat och vi kom ganska långt i arbetetet mot jobb.

24 juni
Hade blivit kallad till röntgen kl 8  - men kom inte in förrän kl 8.40. Jag hade börjat undra om de glömt bort mig, faktiskt. Ingen kom ut och berättade att det var jätteförsenade. Det var direkt dåligt, tycker jag.

Från röntgen åkte jag till Manpower. Vi hade först ett möte där vi tog upp lite riktlinjer och struktur för jobbcoachuppdragen i Linköping, Norrköping, Mjölby och Motala. Därefter gick vi sedan till Verandan där vi blev bjudna på sommarlunch.

Efter denna trevliga händelse gick jag till Björn på Vasamassage och fick en triggermassage på 60 minuter, något jag kan rekommendera. (http://www.vasamassage.com/)

Sen åkte jag hem, skrev ut fakturor, skickade dem, hade vattenutlämning och softade sedan tilll nio då det blev horisontalläge. Vaknade kl 01.30 pigg som en mört, gick upp, åt en knäckemacka, somnade om och vaknade igen kl 6 vilket kändes som en mer vettig tid.
Skickade ett mail till den som har hand om lokalen i Skäggetorp med en hel binge frågor och ser fram emot förklaringar/svar.

Men nu är vi framme vid midsommarafton och jag ska straxt packa in i bilen och åka till Per och Jonzon på landet. Men mer om denna dag nästa gång.

Ha en skön midsommar alla!

Maria

Hej igen!
Fler funderingar har uppstått runt lokalen i Skäggetorp,så här kommer de
De senaste veckorna, när vi har varit i lokalerna, har elen varit avstängd. Vi vet inte varför och undrar naturligtvis när den ska kopplas på?
(Kan heller inte hitta någon information om att den skulle stängas av, varken på mailen, telefonen eller i lokalen!)
Enligt mina anteckningar skrev jag på kontraktet från 1 maj och jag skulle få tillgång till en klar lokal 1 juni. Jag fick nycklar 9 juni men den var ju inte klar då heller (kranen ej monterad och fel matta monterad). Tydligen ska dessutom dörren monteras bort för målning, men jag utgår ifrån att ni sätter dit en annan dörr och jag får en annan nyckel tills den andra är klar, då jag har mina saker där inne nu.
Nu är det snart 1 juli och en månad ytterligare utan att kunna ha verksamhet har passerat.
Jag har fått kranen men fyrkantiga rosa/blåprickiga mattan var fortfarande kvar när jag var uppe och vattnade mina blommor.
Dörren var fortfarande den gamla, omålade och inget i väntrummet är gjort.
Hur ser/har er handlingsplan sett ut från er sida med de här lokalerna med genomförande och datum?
Det börjar kännas lite ostrukturerat för vår smak. Hade vi vetat vad vi vet idag hade vi valt den andra lokalen vi valde emellan i april.
Du förstår säkert att vi måste överväga att be att få bli löst från kontraktet. Det har varit lite mycket, känner vi.
Nu har både maj och juni gått och jag personligen betalar företagsförsäkring för en lokal jag inte kan utnyttja,
har köpt en webbutik från 1 juni som inte kan ha någon hänvisning till lokal
samt att vi har fått arbeta hemifrån och det var inte så vi hade tänkt.
Vi undrar dessutom varför det dröjer med centrets namn.
Vi har bokat annonser i  lokaldelen och ska annonsera i dagspress samt trycka broschyrer och visitkort men väntar fortfarande på den information.
Vi har även noterat att ni har logor till företagen på de andra företagshotellen och undrar om/hur/när vår logo ska upp i trapphuset.
Ser fram emot respons på funderingarna/frågorna.
Hälsningar från en undrande
Maria Graube
----- Original Message -----
Sent: Monday, June 14, 2010 11:23 AM
Subject: Skäggetorp

Hej Maria

Jag kan bara beklaga att det blivit fel.

Den fyrkantiga rutan reagerade jag också på eftersom det var beställt rund.

De två små rutorna såg jag tyvärr inte då jag bara passerade rummet vid en visning.

Att rummet inte är klart är jag jätteledsen över – vilket naturligtvis inte hjälper.

Jag har vid varje avtalsskrivning frågat fastighetsskötarna om vilket datum som är lämpligt då det är de som sköter ommålning och annat.

Jag har då fått dessa datum och utgått ifrån att de följer planen.

Cornelis kommer (om han inte pratat med dig idag redan) att se till att vakterna som patrullerar i fastigheten kommer låta entréerna vara öppna under de tider du önskar.

Har du möjlighet att lämna ett schema till mig eller Cornelis så löser vi detta.

Cornelis och jag är sedan tidigare överens om vilka möbler som ska in i väntrummet, vilka färger och annat som ska målas och göras om.


Jag var ledig i fredags – vi hade student hemma – men jag hade kontakt med Cornelis ett par gånger då jag läst ditt mejl i min telefon.

Jag ska kontakta honom även i eftermiddag.

Mvh
Eva-Christine Juberg-Johnsson
Comerciante AB

Från: Maria Graube [mailto:mariagraube@gmail.com]
Skickat: den 10 juni 2010 21:26
Till: eva@comerciante.se
Ämne: Ang lokalen

 

Hej!

 

I onsdags fick jag nycklar till lokalen för att ställa in mina saker.

Nu har jag kontrollerat hur den blev och vad som sades skulle göras samt står läst kontraktet igen och.har därför några frågor som jag önskar ha svar på.

 

A. Det skulle bli en inläggsmatta i mitten och jag valde en rund till skärning. När jag kom in i lokalen är det en stor fyrkant PLUS två mindre?

B. Mattan som skulle vara svart är inte svart. Den har visserligen svart botten men där finns grå, blå och rosa prickar i vilket inte matchar något av det jag har. Rosa är till exempel den värsta färgen jag vet och kommer inte i närheten av mig om jag kan välja. Det var inte min uppfattning att det skulle vara några andra färger än svart och ingen har hört av sig och ändrat färg -isåfall hade jag bett er ta den beiga som det var prat om först...

C. De två mindre fyrkanterna är efter hyllan med skrivskiva som varit fastmonterad och som jag bad om att få ha kvar. Den hade de inte kunnat spara, berättade Cornelius men jag fick inte klart för mig varför för jag hittade den nedmonterad i ett skrymsle senare. De fyrkanterna är malplacerade i lokalen och inget som diskuterades då, ej heller senare. Återigen hade jag bett er välja den beiga. Nu liknar det ingenting och ser bara märkligt ut.

D. Kranen jag skulle få (kökskran) är fortfarande inte monterad. När får jag den så jag kan montera in min maskin som är basen i min verksamhet? Idag fick jag stå i köket och producera vatten till utlämningen.

E. Jag har ju kontrakt från 1 maj men det verkar långt ifrån klart. När räknar ni med att vara helt klara med de allmänna utrymmena så jag kan börja ta emot kunder seriöst?

F. Det största problemet är ändå att mina kollegor inte kom in i lokalen ikväll. De hade varit tvungna att leta runt i centrum efter någon som kunde släppa in dem och fick till slut hjälp av Mischa, en av vakterna som var snäll och släppte in dem och han var det som berättade för mig att ingen kommer in efter kl 5?!?! Det hade ju varit väldigt bra att få reda på det innan jag skrev kontraktet! Mina behandlingar är för det mesta EFTER klockan fem och/eller helger när folk är lediga från sina jobb. Jag kan inte hyra en lokal som jag inte har 100% tillgång till och i kontraktet står inget om begränsad tillgång eller att jag måste stå för egen porttelefon till baksidan som tydligen är den enda ingången som gäller för kunderna. Jag provade inte ikväll om nycklarna jag fick av Cornelius går till den dörren. Gör de inte det kommer jag ju inte ens själv in i lokalen. Hur tänkte ni där?

 

Ett litet plus till er är att ni ändå valde att måla väggarna vita och att jag fick behållla väggstolen. Det blev bra!

 

Jag åker på kurs och är borta hela helgen men skicka gärna svar ändå så jag vet hur fortsättningen skulle kunna se ut.

 

Ha en spännande fredag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0