2-4 juli Äventyret Sas med snits

FREDAG 2 JULI

Min morgon startade med att jag packade det sista. Och innan jag satte mig i bilen, redo för Äventyret med Martina, hade jag även skickat in min ansökan för höstens eskapader. Mer om det vid annat tillfälle, för nu är det annat äventyr som ska beskrivas.

Per målade huset när jag lämnade Rappestad. Solen sken och jag kunde känna endast en lätt bris. Tänk, om man ändå kunde varit hemma i solen. Fast å andra sidan så ligger jag ju inte och pressar längre. Det har jag tröttnat på så jag kunde lika gärna sitta i en bil med AC.

Så begav jag mig så till Linköpings stad för att hämta Martina. Hon kom pigg, glad och förväntansfull ut från porten med vattenflaskan i högsta hugg! Och ingenting av det här verkar så märkvärdigt och det är väl så. Man måste vara med och UPPLEVA äventyr med Mamman.

Hon fick sin CD-skötar licens för att ha rätt att sköta musiken under resan. Dessutom utdelades Äventyrs-CDn med blandade låtar som alla indikerade något om Äventyret som ju faktiskt var hemligt...

Så kopplades CDanläggningen in och CDn skrålade ut första låten: Ted Gärdestads "Oh, vilken härlig dag"

Vi svänger ut på motorvägen och sätter på AC Basic.

Resan förlöper mycket väl. Vi stannade för en mellis/frukostpaus straxt före Huskvarna.

Under vägen hade CDn börjat bära sig märkligt åt. Den hackade i låtarna och hittade inte låtarna. Märkligt fenomen. Detta löste vi med att åka in till A6 och besöka Elgiganten, On Off, Siba. På sistnämda minivaruhus inhandlades en ny CD för 499:- och CD-ansvarig kopplade in den.

Nästa projekt blev att åka tillbaka till Elgiganten och köpa Olympus digitalkamera för 699:- (i blått). Som hittat! Martina kämpade väl med att få upp förpackningen med minneskortet... Och kameran förvandlades sedan till nya leksaken!

Sen var det ju det där med att välja resväg. Jag hade tänkt svänga av E4an och ta den mindre vägen till dagens mål. Men den avfarten missade jag och vi hamnade i Helsingborg. Då bestämde jag att Danmark kunde vara trevligt att besöka! Vi åkte till färjan, fick biljetter och bestämde mig då för att Okej, vi tar båten över men så åker vi till Köpenhamn och tar BRON tillbaka till Sverige! Sagt och gjort. Så fick det bli. Det var bara att öppna plånboken och pyttsa för detta infall!

Färden tar 20 minuter och det vi hann var att lämna bilen, gå ut på däck för en rök och leka med kameran och sen ett toalettbesök.

Väl framme tog vi lilla vägen mot Köpenhamn och hamnade i Fredensborg där vi hittade ett av de miljoner Nettobutiker som du kan hitta i vårt grannland.

På Netto köpte jag en Cabernet och två olika flädercider. Martina köpte några öl och några cider hon också. That's it. Martina visste ju fortfarande inte vart vi skulle... och att det skulle bli mer tillfällen att handla. Å andra sidan hade hon ju inte med sig värsta förmögenheten och hade alltså inte planera ATT handla något på äventyret.

Sen var det ju det där att hitta ut från Köpenhamn till Öresundsbron. Det blev spännande. För nu hade jag bestämt mig för att hitta en IRMA-butik. Men se det var inte helt lätt.
Vi åkte... och åkte... och åkte. Och vi kom längre och längre in i Köpenhamn. Skyltarna med E6 och E20 var för länge sedan borta. VAR VAR IRMORNA???

Så plötsligt såg jag skylten på helt fel håll där jag stod i filen som bara fick svänga vänster!
"Nej, nu j-ar" skrek jag, medan jag svängde vänster till nästa korsning. Där jag gjorde en U-sväng bara för att upptäcka att jag inte kunde svänga mot Irma utan var tvungen att åka till höger, därifrån vi kom.
Men nu var det bestämt. VI SKULLE TILL IRMA! Jag svängde igen, åkte in på en mindre gata och ytterligare en U-sväng gjordes. Jag la mig i Rakt-fram-filen... och straxt var vi framme! Och jag var lycklig. Där strosade jag omkring med min vagn med en blå pinne rakt upp så man lätt skulle hitta mig ifall jag kom vilse och jag kände mig lite som en 6-åring!

(Foto: Martina Graube)

Iväg från Irma mot Köpenhamn kom vi med Röd Pölse, varsin platta öl och inget mer!

Med denna last fortsatte vi sökandet efter skylten som talade om för oss att vi var på rätt väg. Det tog ett tag (läs en timme)... och vi for snart in i tunneln mot Sverige.

Väl i Sverige var det dags att dela ut Äventyrsbladet som skulle avslöja vårt typ slutmål.

.,.
(Foto: Martina Graube)

Martina lade pannan i djupa veck och kastade sig över labyrinten som kunde generera 10€ i plånboken om hon hittade till mål, något som gick snabbt.

Under tiden styrde jag hjulen mot Trelleborg där vi sedan checkade in på Night Stop, ett ganska schysst vandrarhem! Martina var tveksamt överlycklig att det inte var något lyxhotell (INTE alls faktiskt!). Jag packade upp min enorma packning och insåg att jag verkligen är proffs på "Travel light".

Vi lämnade Nigth stop och gick in mot stan. Vi hittade Q8, terminalen, och restaurang Karavelle- allt på gångavstånd. I LIKE!
Hela dagen hade vi tänkt köpa Cig men något hade dykt upp hela tiden så vi hade glömt det. På vägen  svängde vi in på Q8 där Martina slog på stort och köpte två paket och var så här glad...

Martina var inte hungrig och tog en Cola medan hon lekte med kameran lite.

Jag åt förrätten chiliräkor med vitlöksbröd. Och minnen från restaurant Kleopatra i Votsalakia på Samos landade i min hjärna. Det här var också gott. Skillnaden var storleken på räkorna...

På vägen hem hamnade vi på Q8 igen. Den här hade Martina kommit på att hon behövde ladda på sin mobil.

Under dagen hade min kamera blivit märklig och tog bara suddiga kort. Kunde la bero på att jag måste trycka på alla knappar och testa en massa grejer medan Martina hade lämnat originialinställningarna utan påverkan. Men när vi kom tillbaka till Night Stop försökte jag knäppa lite bilder och fick till slut ordning på produkten men höll på att bli galen på kuppen

Så hade det då blivit kväller. Martina menar att hon har svårt att sova vilket gjorde att jag investerade 14 kronor i BÄSTA sömnpillret ever, som jag tror. Tidningen HÄNT Extra! Själv somnade jag som vanligt efter att ha lagt ner huvudet på kudden, d v s inom fem minuter.

Somnade gjorde vi! Och dagen efter var en annan dag! Nämligen Lördag!

LÖRDAG 3 JULI

Frukost på sängkanten: En macka med bacon och champinjonröra, egenhändigt producerad. Martinas frukost= ÄppleMER

Pass, biljett och pengar låg ordentligt i ryggsäcken.

Dags att bege sig till båten bara då!

Och man kan lite säga att det är att den här dagen inte ALLS blir som jag tänkt mig haha Häng med här!

Båten var liten. Allt finns på entrédäck: Restaurang, fik, vilorum, soldäck och en lite taxfreebutik.
Men vi startade med en båtfrukostbuffé för att ladda för dagens eskapader som låg och väntade på oss. Och VAD som egentligen väntade oss visste vi inte. Vi trodde att vi var på väg till Sassnitz för att shoppa loss!

Sen var det dags för Yatzyturneringen... Omgång numero ett! Kampen var hård och spänningen var Oliiiiiiiiiiiiiiiidlig.

och den glade förloraren vann 500:- i tröstpris. Priset sponsrades av Marianne Axelson (=mormor)

Dags att langa fram Båtshopkatalogen. Vad fanns det att fynda? Inte mycket, faktiskt!

Men vi tog självklart en tur in - och kom ut tomhänta. Vi skulle ju handla i Tyskland, hade vi tänkt!

Vi närmade oss sakteliga kusten. Det tar trots allt 4 timmar att komma över till den tyska sidan. Här är en vy över det populära utflyktsmåleet Kap Arkona, 45 m höga kritstensklippor som ön Rugen är kända för.

I Sassnitz (Äventyret SAS med snits fattar ni nu va?) möttes vi av fyren vid hamninloppet...

Och vi vände sedan förväntansfullt blicken mot land och försökte spana in Bordershopen... som såg försvinnande liten ut. Jag sökte förtvivlat över flera våningar och uteservering... Vi sulle vi ju vara  i är fem timmar, hade jag tänkt. Äsch, tänkte jag. Den SER nog bara lite ut. Den är nog större när vi kommer ut!

Vi tog vår lilla packning och gick ut från båten och följde skyltarna... fortfarande förväntansfulla!

Vägen tog oss mot hissen... ut från hissen...och vi fick våra Bordershop-pass av en gränsvakt. Där försökte vi också få loss en vagn utan att lyckas... Det stod att den tog en 10-krona eller 1€ men ingen av dem funkade och han som gav oss biljetten visste ingenting om det där.

Vi struntade i vagnen och började sakta gå mot ingången bara för att konstatera att den däringa Bordershopen verkligen VAR så lite som den sett ut att vara på håll!!! Och när vi om in upptäckte vi att den var i storleksordningen Systembolaget i Tornby. *Asgarv*.

Vi tittade på varann mellan ölflaken... Här skulle vi vara i fem timmar hahaha. "Vi kan åka in till Sassnitz" föreslog jag men Martina var mer inne på att åka tillbaka direkt. Beslutet fattades på fem röda. hahaha vilket innebar att vi snabbt gick ur butiken, tog hissen tillbaka upp, gick till informationen och fick boka om biljetten vilket innebar att vi hade 15 minuter på oss att gå till båten. hahahahaha

Så en kvart senare satt vi och asgarvade åt allt ihop... Tittade på vår packning och de andras (de som hade vetat mer än oss och förmodligen förbeställt) och hade fyra timmars båtfärd att vänta ännu en gång.

Så gick då båten tillbaka till Trelleborg.

Och vi fortsatte skratta åt "Äventyret Sas med snits" som blev "Sas med miss" istället hahaha Men hallå, det är ju såna grejer man minns ju! Jag lyckades ju överraska mig själv flera gånger under den här helgen så det blev ju himla roligt även för mig, typ.

Satt en timme i solen sen ville dottern gå in för det var för varmt (! - Men kan det BLI för varmt?)
Vi gick till restaurangen ännu en gång men nu var det Lunchbuffé som stod på menyn. På tallriken hamnade en fiskfilé hos mig och en Schnitzel hos Martina. Som vanligt vid buffé tog man för mycket och fick lämna...

Innan vi lämnade restaurangen var det YatzyTime igen. Och jag vann 2 av tre omgångar IGEN. Gick ju bra det där!

Sen var det ju det där med shoppingen kvar då. Själv hade jag ju fått uppdrag hemifrån och kände att jag måste ju ha med mig grejerna trots allt... Det var kanske 1,5 timme innan vi var tillbaka i Trelleborg som vi tog oss samman och gick till butiken på båten. Jag fick plats med mina flaskor i min ryggsäck och kände mig ganska nöjd med det. Hade säkert kunnat ta en kartong öl men kände att det var inte riktigt min grej att shoppa och dra omkring på en massa så jag hoppade över det. Kanske för att jag inte dricker särskilt mycket öl, vad vet jag. Det blev Martina som köpte på sig lite istället.

Denna packning blev föremål för diskussion som efter 15 minuter slutade i att packningen låstes fast under som föreslagits från starten...

Men jag hade mer på min lista som jag inte handlat första omgången så jag gick tillbaka in bara för att mötas av ett galler in till alkoholen och plastövertäckta cigaretter! Vi hade hamnat på svenskt vatten! haha ja, inget blev som det var tänkt, minsann.

Vi kan väl säga att vi inte var som alla andra denna lördagen. Vi var dem med minst packning., De andra hade säckkärror fulla... Men vem vet- vi kanske hade haft roligast?

Vi drog "hem" vår enkla packning, la in på rummet och tog bilen en sväng. Det blev besök på Kämpinge där man kanske måste kämpa sig till för att komma in eller bo kvar...

och till Vikingabyn vars marknad var slut när vi kom (så klart!)  Orka!

Vi åkte hem därefter och tog en promenad genom centrum och hamnade även denna kväll på Karavaller.

Dagens besök slutade med en förrätt bestående av Lufttorkad skinka och sallad (för mig). Martina satsade på det vanlig om kvällarna på tomt bord...

Jag satsade på liten öl medan Martina tog stor - och fick dela med sig!

När vi var nöjda vände hemåt och drog sista Yatzyomgången. Denna gång var det lite svårare. Vi körde i ordning. Det var ju ett dumt påhitt eftersom jag förlorade då!

Natten kom och gick ännu en gång och det blev...

SÖNDAG 4 JULI

Martina låg kvar i sängen men jag åt min nödvändiga frulle i matsalen en trappa upp.

Det enda jag saknade var tomaterna...

Dags för avfärd. Martina fyllde på sin vattenflarra med vatten ur kran. Och av minen och utropen blir det nog ingen flytt till Trelleborg som övervägdes dagen före.

Nu var det inte mycket kvar av Äventyret. Kvar hade jag Äventyrsgolfen i Jönköping - som inte blev av. Martina ville direkt hem. Hon längtade la efter Knutte...

Första stoppet efter Jönköping planerades lunch på Statoil. De gör reklam för lite nyttig mat och på skylten står "Alltid på Statoil" under den varma kycklingsmörgåsen. Men den visade sig vara slut så det blev ingen lunch där - bara ett toalettbesök.

Stoppade en gång till, vid Brahehus, där vi hoppade in på Preem för lunchköp. Jag lyckades köpa Take away Nudlar och kyckling som Jonzon snodde åt sig när jag kom hem, likt blixten slår ner i ett träd. Martina, hon höll i en sallad i ett par minuter, ställde tillbaka den och gick och satte sig i bilen. Och där slutade den roliga Äventyret vill jag påstå. Resten blev bara en transportsträcka hem, faktiskt.

Det var Äventyret Sas med snits, det. Det kanske verkar lite trist när man läser om det - men som jag beskriver i början - man måste UPPLEVA äventyr för att fatta vad som händer och sägs, helt klart.

Fridens liljor!

M

innan vi vände hemåt och drog sista Yatzyomgången. Denna gång var det lite svårare. Vi körde i ordning. Det var ju ett dumt påhitt eftersom jag förlorade då!