Nilenkryssning

Tre förväntansfulla blivande Rundreseguider; jag, Isis och René(Domino) steg på bussen utanför kontoret för att få följa med på kryssning.

Det skulle bli den korta kryssningen på fem dagar men bara med lokalguide.

Det blev Nor som gick på bussen i Luxor för att vara vår ciceron. Och i Luxor skulle vi bli kvar över natten. Dagen efter checkade vi in på båten och utflykterna startade. Här kommer lite bilder.

Hotellet vi bodde över natt i Luxor

Båten vi checkade in på - Carmen

Lokalguiden Nor på båten på Nilen

Ni har kanske se filmen Döden på Nilen? Den skrev Agatha Christie precis här. Old Cataract hotel!

I Luxordär vi befann oss, köpte jag två galabejor. Den ena var turkos turistfällegalabeja och den andra grönmelerad egyptisk äkta galabeja med HUVA!. Hade sett det i Kairo och gillade idén liksom. Passar min själ helt klart.

Tredje kvällen på båten bestämde jag mig för en Ouzo – och det var då den minsta ouzon jag har fått. Jämför ju med de jag fick i grekland. Där fylldes glaset till hälften och SEN var det isbitar i som gjorde att glaset var full. Måste erkänna att det kändes som ett stort jasså... Så det blev ingen mer.

Stenbrotteni Assuan. Här ligger den ofärdiga obelisken som farao Hatchepsut lät göra. Den blev aldrig färdig eftersom den sprack 2 gånger och man gav upp. Om de hade lyckats hade det blivit den längsta och tyngsta som någonsin gjorts i Egypten.

Aswandammen.

Nassersjön-just nu 3e största konstgjorda sjön, snart 4e största. Kina håller på att bygga en större.

Härifrån kommer större delen av landets energi.

Avspärrningarna sägs vara för att hindra skräp att komma in i dammen men jag tror att det också handlar om krokodilerna som flyttades dit efter att dammen var klar. Det finns inga krokodiler längre i Nilen säger man... men jag vet att nubierna fångar bäbiskrokodiler och släpper i dem när det blivit för stora... så en och annan kan man få se om man har tur. Men de är inte många och det kanske är tur det. Många egyptier badar i Nilen helt oförskräckt.

I dammen ligger Philaetemplet. Det var man tvungen att flytta på eftersom dammens vatten översteg den ö som templet låg på. Det man gjorde var att fixa till en grannö och sedan flytta hela området dit. Man kan se lite grann var det är ihopfogat men det är oerhört proffsigt gjort.

Ett stopp i Essensbutiken blev intressant för många. Man berättade för oss att de exporterar essenser bland annat till Frankrike och där blandas de och blir till parfymer som vi kan köpa för dyra pengar.Hä r hade vi chansen att köpa utan tillsatser och dofterna håller så mycket längre. Vi fick dessutom en demonstration på hur man gör de små vackra flacongerna (parfymflaskor).

Ett besök i en nubisk by stod också på utflyktslistan. Vi åkte i Felucca dit- en egyptisk segelbåt.

Och HÄR, här fick jag hålla och klappa en krokodilbäbis. Haha, Det var så kul att jag ska tatuera in en krokodil på min kropp. Han ska hålla biohazardmärket i munnen tänkte jag. Den ska jag göra vid tillfälle! Men visst kändes det lite sorgset att se krokodiler i fångenskap, måste jag erkänna. Även om jag var lite glad över att få hålla i den!

Här blev vi bjudna på en kopp té, något som blev en smula tveksamt glädjande efter att ha varit inne i köket. Men det gick hur bra som helst. Ingen blev sjuk!

Vi guider och några gäster ville åka till Abu Simbel. Det ligger vid Sudanska gränsen. Här nere hade ett gäng turister blivit kidnappade samma dag vi åkte från Hurghada och de var ännu inte släppta. Men det hindrade inte oss, inte. Det som sker det sker, In sha’allah!

I Abu Simbel ligger tempel till Ramses II och hans favoritfru Nefertari. Båda är också flyttade av samma anledning som Philaetemplet. Det här templet är MÄKTIGT.

Efter Abu Simbel började båten flytta på sig och vi kryssade uppåt landet. Vårt första stopp var i Kom Ombo, ett tempel byggd till Krokodilguden Sobek och till Hathor. Undrar om jag säger fel nu. Det känns så...

Jag gillar den hemmasnickrade tv antennen på båten haha

Isis och jag hade ju köpt varsin Galabeja tidigare i veckan och sista kvällen skulle vi få användning av dem. Men de floppade lite. Det var ett gäng fransmän som dominerade så ingen av skandinaverna typ ville gå upp. Och det blev bara dans. Lite beige afton för min smak. Inte mycket party iallafall.

Templet till Edfu var till Horus ära. Isak och jag vilar lite mot hans ben...

Sen närmade vi oss första katarakten (slussen) vid Essna och vi ”föll” 9 meter och fortsatte sedan vår tur.

I Luxor besökte vi Luxortemplet och Karnak och på kvällen gick vi på ljud och ljusspelet och vandrade kring i ett upplyst Luxortempel.  Ingen av gästerna ville med så vi guider åkte själva.

Dagen efter åkte vi till Konungarnas dal där Isis och jag besökte gravar man INTE rekommenderade.

Därefter åkte vi till Hatchepsuts dödstempel.

Efter alabasterfabriken åkte vi in till Luxor och åt för att sedan vända tillbaka till Hurghada.